Wordt radioactiviteit beïnvloedt door zwaartekracht?

Ik kan mij herinneren dat als je een uraniumkern op de zon zou plaatsen, die kern dan niet zou vervallen omdat hij door de zwaartekracht stabiel is. Daarom dus de vraag of zwaartekracht atomen stabieler maakt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Waar heb je dat verhaal vandaan? Daar is mij niets van bekend, en het lijkt me volstrekt onlogisch.

Het beste antwoord

Nee, voor één enkel atoom is het een toevalsproces dat bepaalt hoe lang het duurt voor het uiteenvalt. Voor een groot aantal atomen van dezelfde soort (bijv. U-235) kun je een gemiddelde bepalen. Maar dat gemiddelde kan op geen enkele manier beïnvloed worden, ook niet door de zon of door een sterk zwaartekrachtsveld.
WimNobel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het oude idee is dat de kans dat een radioactief element vervalt (en dus evenredig is met de halfwaardetijd) door niets wordt beïnvloed. Recente onderzoeken zouden uitwijzen dat dit niet zo is. Echter zijn de invloeden in werkelijkheid verwaarloosbaar, praktisch niet interessant en hebben ze niets met zwaartekracht te maken.

Radioactieve elementen zijn per definitie niet stabiel, dus ook niet o.i.v. de zwaartekracht van de zon.