Zijn er UV blockers verkrijgbaar die te verwerken zijn in een coating voor op textiel?

het betreft een school opdracht en ik vind helaas alleen middelen die niet op textiel kunnen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Tannine heeft een UV blokkerende werking, het wordt ook wel looizuur genoemd en geeft zure wijn en sterke thee zijn wrange smaak.
Het lost niet geweldig goed op in koud water en ook bij warm water heeft het de neiging te klonteren.

De beste weg is voor textiel "kleurechte"stoffen te gebruiken maar dat is mosterd na de maaltijd , denk ik.
Er zijn wel meer stoffen die UV blokkeren en zodoende verkleuring tegengaan.
Tannine is echter een niet giftige stof die ondanks de naam looizuur ook niet agressies is in oplossing.
Als coating zou je het dus op moeten lossen in water en in een aantal dunne lagen op het textiel spuiten, tussen de spuitlagen goed laten drogen, dat zal met dit weer geen probleem zijn.....

Toegevoegd na 1 uur:
Als ik het me goed herinner is tannine ook oplosbaar in alcohol (bv bio-ethanol) maar dat weet ik niet 100% zeker, het lost wel op in alcohol welke water bevat.
Tannine zelf hecht goed wanneer het droogt, in heel dunne lagen is het zo goed als onzichtbaar, nabehandelen met impregneermiddel tegen regen (spuitbussen om tenten en jassen waterdicht te maken)
kunnen een eventuele waas maskeren , beschermt tegen het uitspoelen van tannine en vorm zo samen met de GEDROOGDE opgebrachte tannine extra bescherming tegen weersinvloeden aller aard.

Het vergt wat proeven om te ontdekken hoe de textiel de tannine weet vast te houden, op katoen werkt het prima en zelfs op zijde houdt het zich vast.

Bij het kleuren van textiel zou men door de verf tannine kunnen mengen maar ook dan is de anti-regen spray-behandeling een aanrader.

Omdat ik de info uit mijn geheugen geput heb kan ik geen link geven.
Het kan nodig zijn op stoffen / verven die de tannine niet vasthouden eerst een kleuring-beits te gebruiken maar dit kan ook de kleur die het reeds heeft aantasten (dit zijn doorgaans tinzouten die verkrijgbaar zijn in gespecialiseerde kleding-verf winkels waar ze ook de stoffen voor batik(Aziatische printtechniek om kleding te kleuren) verkopen.
Hopelijk kun je hier een stuk verder mee komen, ik heb zelf de trouwjurk van mijn vrouw gekleurd (Laura Ashley) en heb me vooraf eerst zeer goed op de hoogte gesteld, je wilt niet dat dat mislukt!!
Het kant nam meer verfstof op dan de gladde stof wat een onverwacht en gunstig effect veroorzaakte maar het gaf ook aan hoe kritisch en verschillend kledingstoffen op chemicalien/bewerkingen reageren.

Vandaar dat -als je die keuze nog hebt- ik dan katoen adviseer.

Succes (en laat het me weten hoe het ging)