Zijn er stoffen/elementen die door een glas heen kunnen?

Zijn er stoffen die door gebruik van een bepaalde techniek door een glas kunnen? Zo ja, welke en hoe?

erotisi
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ja, die zijn er.
Helium kan door glas heen diffunderen. Het tast glas niet aan, het is immers een edelgas.
Dit laatste is de reden waarom Helium-Neonlasers op den duur minder goed gaan werken, er ontsnapt door de glaswand helium en dan is de mengverhouding onjuist.

Dit los ik op door deze lasers enige tijd in een zak met heliumgas te leggen, door de onderdruk in de buis zuigt het dan weer helium aan.
Daarbij moet ik vooral in de gaten houden dat er niet te veel helium in de laserbuis komt, het diffundeert er anders zo langzaam weer uit dat de buis verknoeid is.

Waterstof kan ook door glas heen maar de moleculen H2 zijn veel groter dan de heliumatomen die ook nog eens mooi rond zijn.

Er zijn wel meer stoffen die in de oppervlakte van glas weten te dringen, zoals water maar verder dan het oppervlak komen ze niet.

In gesmolten NaOH lost glas overigens op maar dan is het zeer heet.
Natronwaterglas en HF tasten glas bij kamertemperatuur aan door er een chemische reactie mee aan te gaan, ze gaan er dus niet doorheen maar vreten er zich een weg naar de andere kanten van het glas, door er een verbinding mee aan te gaan.

HF (waterstoffluoride) al of niet opgelost in water is extreem giftig!! Ga het dus niet uitproberen! Het werd vroeger bewaard in ebonieten flessen (soort hard rubber) maar tegen woordig in PE (poly ethyleen) flessen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja. Waterstoffluoride tast glas aan en kan er op den duur uit gaan lekken als je het bewaard in een glazen voorwerp.
escape
11 jaar geleden
Volgens mij wordt licht gezien als straling én als deeltjes. Dit gaat dus door glas heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echter niet als materie, dus ook niet als een stof
Glas is een vaste stof. Er kan dus niets doorheen. Tenminste, er zijn geen stoffen die er doorheen kunnen zonder het te beschadigen. Er zijn wel andere dingen die erdoorheen kunnen, en daardoor is glas ook bekend geworden, bijvoorbeeld licht. De fotonen die licht overbrengen worden namelijk niet veel gehinderd door licht. Er zijn ook andere deeltjes zoals neutrino's, die eigenlijk wel door alles heengaan, en vormen van radioactieve straling, wat ook door alles heen gaat. Kortom: geen atomen, wel fotonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het glas niet te dik is, kan betastraling erdoorheen. oftewel een heliumkern