Wat is het groene wat aan de ijzere kathode vormt?

Ik heb laatst kleine electrolyse opstelling gemaakt en aan de ijzere kathode komt allemaal groen spul ik verwachtte gewoon roest maar wat is dit? ( heb naco3 in het water opgelost)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Zeker dat het niet de anode is? Het zou namelijk Fe2+ kunnen zijn. Dat heeft een typische groene kleur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat zou ook best kunnen, er loopt een gele( waarschijnlijk +) en een zwarte (waarschijnlijk -) kabel naar de 2 ijzeren plaatjes, aan de gele komt dit groene spul, is dit dan de anode?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gele is plus, trekt (negatieve anionen aan) dus is de anode. Vuistregel: KNAP (katode negatief, anode positief)