Kwik is gewoon een metaal dat al gesmolten is. Het smeltpunt van kwik ligt op -38, 9 graden. Is het kouder

dan deze temperatuur dan is kwik gewoon een metaal dat je kunt bewerken als een metaal (boren, vijlen,

buigen, enz.)
Het is dus niet zo dat het bij deze temperatuur bevriest maar het wordt echt weer in vaste vorm.

Vergelijkbaar met roodgloeiend vloeibaar metaal dat afkoelt en dan weer stolt.

Het is wat makkelijker voor te stellen als je Kelvin als schaalverdeling gebruikt. Deze begin bij het absolute

nulpunt (-273 graden celcius) en stelt dat als 0 graden kelvin.

Kwik smelt dan dus bij een temparatuur van 234 graden kelvin. Zilver bijvoorbeeld smelt bij een temperatuur

van 689 graden kelvin. (962 graden celsius)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bevriezen is het een faseovergang van vloeibaar naar vast. Dus het is WEL zo dat het bevriest. Zo is ijzer op kamerteperatuur ook gewoon bevroren ijzer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eigenlijk heet deze faseovergang stollen.

Andere antwoorden (2)

Kwik is één van de neefjes van Donald Duck.
Samen met zijn broertjes zijn het echte grappenmakers, en hebben Donald al vaak in de maling genomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kwik is een chemisch element uit de reeks overgangsmetalen.

Het is vloeibaar bij kamertemperatuur om de volgende reden. Kwik heeft net als Cadnium en Zink twee valentie-elektronen. Kwik heeft een grotere kern dan Cadnium en Zink waardoor deze valentie-elektronen verder van de kern staan. Hierdoor wordt de dichtheid van de elektronenwolk kleiner. Door deze lage dichtheid is er minder interactie tussen de kern en de elektronen, wat resulteert in een lager smeltpunt. Want het smelpunt is afhankelijk van de inwendige energie in het atoom.