Wie kan mij helpen met de raaklijn tekenen (door welk punt moet die en hoe?)

Ik moet de beginsnelheid weten uit deze grafiek; maar hoe teken ik dan de raaklijn? Wie zou mij kunnen helpen... zou echt super zijn.

Toegevoegd na 46 minuten:
en hoe met het zo'n rare knik?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (2)

De raaklijn in het begin van de grafiek is vrijwel gelijk aan de lijn (tussen t=0 en t=3) zelf. De snelheid is dan dus (0,000560-0,000200)/3 = 0,000360/3 = 0,000120 mol CO2 per seconde.

Ik heb gegevens gebruikt zoals ik die van de grafiek kon aflezen. Als jij nog de gegevens hebt, waarmee de grafiek is getekend, en als dat andere gegevens zijn, dan moet je die gegevens gebruiken om de som uit te rekenen.
Plaatje bij antwoord
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Je kan zeggen dat de raaklijnen bij t=0, t=1, t=2 en t=3 steeds hetzelfde zijn. Wanneer er een knik in de lijn zit zijn er steeds verschillende raaklijnen. De raaklijn bij t=6 zal minder schuin zijn dan die bij t=3. Bij t=10 is de raaklijn bijna horizontaal. Na t=12 loopt de raaklijn het schuinst. Tussen t=9 en t=13 zijn er steeds verschillende raaklijnen, omdat daar de "knikken" in de lijn zitten. Daar zal je dus steeds een andere raaklijn moeten tekenen en een andere snelheid moeten uitrekenen. Je kan twee punten op de raaklijn kiezen en het verschil op de y-as tussen die twee punten delen door het verschil op de x-as tussen die twee punten (het makkelijkst hierbij is natuurlijk op de x-as hele seconden te kiezen). Dan vind je steeds de snelheid.
Antoni
11 jaar geleden
Mijn reactie gaat over de eerste afbeelding. Ik zie nu pas de tweede afbeelding.
Antoni
11 jaar geleden
In je reactie schrijf je "je volgt eigenlijk gewoon de lijn". Wat je moet doen, is een raaklijn tekenen evenwijdig aan de lijn van de grafiek bij het tijdstip (de seconde) op de x-as, waarop je snelheid wil weten. Deze raaklijn raakt tegelijk de lijn van de grafiek: de rode lijn in de afbeelding van mijn antwoord is evenwijdig aan de blauwe lijn bij t=0 en raakt (ook) aan de blauwe lijn bij t=0. Toevallig is mijn raaklijn tot t=3 evenwijdig aan de lijn van de grafiek. Daardoor was de berekening in mijn antwoord redelijk makkelijk te maken.
Antoni
11 jaar geleden
skydiamond, ja, je hebt geljik. Als je de beginsnelheid wil weten, moet je bij punt t=0 een raaklijn tekenen die raakt aan de grafiek. Daarna kan je de snelheid uitrekenen op de manier die ik heb beschreven.
Antoni
11 jaar geleden
viridiflavus, je theorie of vermoeden zou best kunnen kloppen, maar naar mijn idee kan alleen de vraagsteller aangeven of je theorie of vermoeden juist is. Aleen hij/zij weet waar de gegevens waarmee de grafiek is gemaakt vandaan komen.
Een raaklijn raakt de grafiek in een bepaald punt. De makkelijkste manier om een raaklijn te tekenen is om er een geodriehoek langs te leggen. Je legt het midden dan in het punt die je wilt hebben en dan kantel je je geo totdat in een heel klein gebiedje rond het punt de grafiek langs je geo loopt. Trek dan de lijn, en je hebt een raaklijn.

Bij de raaklijn in het beginpunt tekenen heb je maar één kant om te vergelijken.

Bij een grafiek met een rare knik is het tekenen van de raaklijn niet anders. Hier leg je ook je geo langs. Op het hoogste punt in de knik is de raaklijn horizontaal.