welke kunststoffen worden het vaakst in magnetron maaltijd verpakkingen gebruikt? En waarom?

Ik ben studente aan de Haagse Hogeschool en volg nu een project binnen de specialisatie verpakkingen voor de studie Industrieel Product Ontwerpen. Er zijn veel bronnen over maaltijdverpakkingen die gebruikt kunnen worden in de magnetron om opgewarmd te worden. Veelal wordt er al dan niet/wel gesuggereerd dat de weekmakers in kunststof gevaarlijk zijn waardoor de kunststoffen niet gebruikt mogen worden in de magnetron. Welke kunststoffen zijn veilig voor gebruik in de magnetron?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

polyethyleentereftalaat (PET)
polypropyleen (PP),
polymethylpenteen (PMP)
polycarbonaat (PC)
polyvinylidene chloride (PVDC)
polyethyleen (PE)
styreenacrylonitril copolymeer (SAN)
polyamide (PA)

bij hoge temperaturen wordt PC en PP aangeraden. Naast de traditionele kunststoffen wordt silicone oftewel rubber (PDMS) tegenwoordig ook toegepast. Hierover is echter nog weinig te vinden in de literatuur. Wel wordt er in de literatuur gesproken over nieuwe ontwikkelingen als combinaties van PP, PVDC en etheen-vinylalcohol
(PP/EVOH/PP, PP/PVDC/PP) en laminaat van siliciumoxide (SiOx)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bronlink: www.vwa.nl/txmpub/files/?p_file_id=10407