hoe omrekenen naar de reactiesnelheid?

Ik moet de reactiesnelheid uitrekenen maar geen idee hoe het moet. Kan iemand mij op weghelpen? De reactie was tussen 10 Ml 2M Zoutzuur en de massa van soda werd gevarieerd van 0,5 tot 2,5 gram. Ik heb een omgekeerde maatcilinder gebruikt in bekerglas aangesloten met zo'n gasbrug (?) die in de erlenmeyer met soda zat. Dat ging reageren en er ging water weg uit de omgekeerde maatcilinder. Ik heb op 4 momenten gemeten per variable van massa. Bij 3, 6, 9, 12 en soms ook bij 15 seconden. De waarden die bij 0,5 gram waren: 3 s = 3 ML verandering, 6 s = 6 ML verandering 9 s = 7 ML verandering en bij 12 = 9ML verandering. hoe kan ik zo de reactiensnelheid bepalen..?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je hoeft alleen maarde hoeveelheden gas om te zetten naar mmol met behulp van de ideale gaswet. (P*V=n*R*T , 1mmol=22.4 ml ). Maak een grafiek van de resultaten in excel van de vier reeksen. Dat doe je met een spreidingsdiagram/scatterplot voor elke reeks binnen dezelfde grafiek. De helling van elke reeks komt overeen met de reactiesnelheid in mmol/seconde.