hoe komt het dat een meteoriet de aarde raakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een meteoriet dicht in de buurt van de aarde komt, kan de meteoriet door de aantrekkingskracht van de aarde, inslaan..

Antwoorden (5)

De meeste doen dat niet, die zijn zo klein, dat ze al in de dampkring verbranden, door de wrijving met de atmosfeer.
Maar de grotere bereiken idd de aarde en dat komt door de aantrekkingskracht van de aarde en doordat de baan van de meteoriet hem binnen die aantrekkingskracht brengt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje!
ligt eraan welke kant hij op gaat want als hij niet richting de aarde gaat raakt hij hem ook niet en als hij groot is (dus de meteoriet) is hij mindersnel volledig verbrand voordat hij bij de aarde komt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze interplanetaire ruimte zit vol met rondvliegend puin en gruis, dus het is een kwestie van tijd dat er korrel, klontje, steen of rots binnen de aantrekkingskracht van de aarde komt en de dampkring ingetrokken wordt.
Of ze de aarde nou wel of niet bereiken, zolang ze door de dampkring snellen en hun lichtend spoor trekken spreken we van meteoren.
Pas als het ding groot genoeg blijkt om vóór zijn totale vernietiging het aardoppervlak te bereiken, dan houden we er iets tastbaars aan over: een meteoriet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je haalt waarschijnlijk wat woorden door elkaar, meteoroïde, meteoor en meteoriet.

Een meteoroïde is een stukje materiaal dat door de ruimte zweeft, als deze in de dampkring komt en daarbij (deels) verbrand dan noemen we dat een meteoor, de rest van de meteoor die niet volledig verbrand en op aarde valt noemen we meteoriet.

Hoe komt het dus dat een meteoriet de aarde raakt?
Dat is niet verwonderlijk, omdat het pas een meteoriet heet als het de aarde heeft geraakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vele verbranden al in de dampkring IVM kleine formaat. Andere raken de aarde vanwege de aantrekkingskracht, Kijk eens naar jupiter, Dat is een echte meteorietenmagneet.