Als je een redoxreactie zonder hulp van tabel 48 moet opstellen, hoe weet je dan hoeveel elektronen er nodig zijn in de halfreactie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

dat is dan meestal het aantal protonen wat die stof extra heeft, dus hoeveel + jes.
waterstof is bijvoorbeeld dan iets van: H--> H+ + e-
11 jaar geleden
De elektromagnetische kracht houdt de elektronen rondom de kern. Bij een neutraal atoom is het aantal protonen gelijk aan het aantal elektronen. Wanneer een atoom een verschillend aantal protonen en elektronen bevat, en dus niet elektrisch neutraal is, spreekt men van een ion. Ionen met een tekort aan elektronen worden kationen genoemd; ionen met overschot aan elektronen anionen.

als er word gevraagd naar een redoxreactie krijg je vrijwel altijd neutrale atomen. anders zouden zo ionen of anionen noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De moleculen van tabel 48 verliezen idd bijna allemaal volledig hun lading dus zn2+ +2e- wordt zn. Echter als je tabel 48 niet gebruikt houd dan wel rekening met oxidatoren die ook redactoren kunnen zijn. Deze kan je best uit je hoofd leren zoals bij fe2+ die zowel fe kan worden als fe3+ en dus zowel ox,- als reductor kan worden