In hoge concentraties: ja.

"Kinine is een bitterstof dat wordt gebruikt om een voedingsmiddelen een typische bittere smaak te geven. Het is van nature aanwezig in de schors van de kinaboom en in het hart van een ananas. Kinine wordt toegevoegd in tonic, bitter lemon en in medicatie tegen malaria. In hoge concentraties kan kinine schadelijk zijn voor de baby en kan weeën opwekken. Daarom wordt aangeraden niet meer dan 1 glas tonic of bitter lemon per dag te drinken. ", aldus UZ Leuven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Weer een andere site formuleert het als volgt:

"Eeuwenlang werd malaria bestreden met kinine, dat uit de bast van bepaalde bomen gewonnen wordt. In het jaar 1926 werd het eerste synthetische middel tegen malaria ontwikkeld. Dit medicijn, dat een sterkere werking heeft, beter te verdragen is en minder giftig is dan kinine, werd onder de naam plasmochine zeer bekend. Sindsdien zijn een groot aantal probate medicijnen ontwikkeld, onder andere chloroquin. Een probleem is de resistentie van de ziekteverwekker voor de diverse medicijnen."

Toegevoegd na 3 minuten:
Weer een andere site formuleert het als volgt:

"Eeuwenlang werd malaria bestreden met kinine, dat uit de bast van bepaalde bomen gewonnen wordt. In het jaar 1926 werd het eerste synthetische middel tegen malaria ontwikkeld. Dit medicijn, dat een sterkere werking heeft, beter te verdragen is en minder giftig is dan kinine, werd onder de naam plasmochine zeer bekend. Sindsdien zijn een groot aantal probate medicijnen ontwikkeld, onder andere chloroquin. Een probleem is de resistentie van de ziekteverwekker voor de diverse medicijnen."

Toegevoegd na 7 minuten:
En volgens het "Geneeskundig jaarboek 2009" (ook op internet) is de dodelijke dosis 10 gram.
11 jaar geleden
Kinine, of chonine, C20H24O2N2, is een alkaloïde uit de chinolinegroep, aanwezig in de schors van cinchonasoorten. Het is een base, slecht oplosbaar in water, rechtsdraaiend en zeer bitter van smaak. Het consumeren ervan geeft effect.
Kinine heeft een meervoudige werking. Het doodt bepaalde parasieten, zoals de malariaparasiet. Artsen schrijven het voor bij malaria.

Behalve het gewenste effect kan het bijwerkingen geven. De belangrijkste zijn de volgende:
- soms: maagdarmklachten, zoals misselijkheid, maagpijn, braken, diarree en een bittere smaak.
- het kan een epilepsieaanval uitlokken. Mensen met epilepsie mogen dit middel daarom niet gebruiken.
- zelden: hoofdpijn, duizeligheid, rillingen, trillen, oorsuizen, doofheid en problemen met het zicht (wazig zien, kleuren niet goed zien, niet verdragen van licht, nachtblindheid, dubbel zien en blindheid).
- overgevoeligheidsreacties zoals jeuk, galbulten en koorts. Ook is het mogelijk last te hebben van zweten, blozen, hoesten of kortademigheid.

Kinine komt ook voor in het hart van een ananas, en het wordt aan tonic toegevoegd. Als de stof giftig zou zijn mochten de fabrikanten dat niet doen. Het is echter niet aan te bevelen het in grote hoeveelheden binnen te krijgen, want dan kan je er wel door worden vergiftigd.
Amadea
11 jaar geleden
alle stoffen zijn giftig ,het ligt aan de dosering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinine wordt uit de kinabast gewonnen (een boom) en het is een alkaloide,
Het is niet zeer giftig, ongeveer 4 gram is de mij bekende LD50 waarde.
Dat houdt in dat een gezonde persoon van 70 kg 50% kans heeft daar in 24 uur aan te overlijden.
Kinine wordt veel gebruikt door mensen die last hebben van spierschokken en -trillingen.
Nog steeds wordt het -bij gebrek aan medicatie- ingezet bij malaria en andere ziekten.
Een gebruikelijke dosis is dan 50-100mg, het ligt dus een eind vandaan bij de LD 50 waarde.
Mensen kunnen allergisch voor kinine zijn en zij kunnen dan soms ook niet tegen oa ananas(daar zit ook wat capsaicine=perperstof in) en tonic en bitter lemon (enige milligrammen/liter)
Net als alle alkaloïden(organische basen) als cafeïne morfine, cocaine, is het intens bitter, dat komt omdat het in oplossing basisch reageert en daarom bitter smaakt de tegengestelde smaak van zuur.
Het licht op onder UVA stralen 400-320 nM en geeft dan blauw-wit licht, ook reeds in de lage concentraties die in tonic en bitter lemon zit.
Men kende aan kinine een krachtgevende werking toe , het maakt eerder alert dan slaperig, wat subjectief ervaren kan worden als dat men zich er fitter door voelt.