Als je petroleum stookt is het verbruik het zelfde als mazout?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Cryofiel
11 jaar geleden
Voor de niet-Belgische lezers: mazout is het Belgische woord voor stookolie.

Antwoorden (1)

De energetische waarden liggen zeer dicht bij elkaar het verschil is dat de lamppetroleum ontgeurt is en dus minder geurhinder zal geven.
Gasolie levert 10,87 kWh/liter terwijl lampolie 10,28 kWh/liter, dat is een verschil van +/- 5,5 %.
Als u kijkt naar het prijsverschil is er maar 3,2 % verschil dat gasolie goedkoper is dan lampolie zodat u kan stellen dat gasolie het goedkoopst uit de vergelijking komt en dus niet zonder meer het verbruik telt want lampolie vloeit evengoed als gasolie.
Het verschil prijs/vermogen ligt dus rond de 7 % dat gasolie goedkoper is.
Let wel de prijzen kunnen verschillen maar energetische waarden niet.
PS: afbeelding is van 2008.