Hoeveel Natrium Hydroxide zit er in de gemiddelde vloeibare gootsteenontstopper, dus hoeveel gram natrium hydroxide per 100 ml gootsteen ontstopper?

Ik wil graag weten hoeveel natrium hydroxide er zit in een gemiddelde vloeibare gootsteen ontstopper. Het gaat wel echt om de vloeibare gootsteen ontstopper, niet om korrels of poeder.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Ik kan het niet vinden op de verpakking. Wat je zou kunnen doen, is 100 ml wegen en daar het theoretisch gewicht van water aftrekken. Dan hou je het gewicht van de NaOH uit kunnen rekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je er al van uit gaan dat het een zuivere NaOH-oplossing is. Wat bij NaOH al zeker nooit het geval is aangezien een deel ervan reageert tot natriumbicarbonaat met de CO2 uit de atmosfeer. Je kan dan beter een titratie uitvoeren om het NaOH-gehalte te bepalen. Veel nauwkeuriger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens, maar het ligt er wel aan waarvoor je de waarde nodig hebt. als je niet de benodigde spullen hebt om te titreren, dan word het lastig.. Als je gaat titreren, stel dan met oxaalzuur.