Door een emulgator toe te voegen.
In de meeste gevallen bestaan emulgatoren uit een vetminnend (lipofiel) en een waterminnend (hydrofiel) deel. Door deze eigenschappen wordt het mogelijk water en lipiden te mengen. Normaal gesproken stoten water en vetten elkaar af, waardoor een mengel zonder een toegevoegde emulgator makkelijk uit elkaar valt. Eenmaal een emulgator toegevoegd, voorkomt deze afstoting doordat het de waterminnende deel richting het water steekt en de vetminnende deel richting het vet.

Doormidden van de HLB-waarde van de oppervlakte actieve stof wordt aangegeven in hoeverre het hydrofiele of lipofiele karakter domineert. (HLB = hydrofiel lipofiel Balans). Als een stof een hoge HLB-waarde hebben, (van 10 tot 18) zijn ze hydrofiel en zijn geschikt om vetten of oliën met water te mengen. Als stoffen een lage HLB-waarde hebben (van 3 tot 8) zijn ze lipofiel en zijn geschikt om water in olie te mengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt volledig +, uw mengeling zal dan melkachtig kleuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een emulsie ontstaat door een emulgator aan water en olie toe te voegen, door het bijvoegen van een emulgator.
Door flink te verhitten, in stoom zal de olie prima oplossen, de waterstofbruggen tussen de water moleculen zijn dan niet meer zo van belang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Emulgatoren zijn oppervlakte actieve stoffen. Daar zitten ongeveer 35% van in Dreft afwasmiddel. Dat is ook de reden dat watersporters als ze benzine morsen er meteen een goede scheut afwasmiddel achteraan morsen om de kenmerken van het benzine morsen tegen te gaan. Crea heeft een goede uitleg gegeven over de theorie. In de praktijk zijn er vele mogelijkheden om vet of olie in water te mengen. De beste kans heb je met slaolie in water met flink wat Dreft. ( meest geconcentreerde afwasmiddel) Je krijgt dan een melkwitte vloeistof, een emulsie.
Succes.