Wordt het binnenin een geparkeerde auto in de winter, als het vriest, kouder dan erbuiten?

... zoals het binnenin een geparkeerde auto in de zomer, als de zon schijnt, warmer wordt dan erbuiten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

De auto is door zijn isolatie, als het 's nachts erg koud geweest is, kouder dan de buitenlucht als het overdag iets minder koud is.
De auto past zich dus langzamer aan de temperatuurverandering aan.
In de auto waait het doorgaans niet dus van een chillfactor is in de auto geen sprake, zolang je zo handig bent de verwarmingsblower pas aan te zetten als de motor al warm is.
Zet je meteen de blower aan , dan bevriest je adem stante pede en slaat op de ruiten neer.
Bij het rijden met een nog koude motor en schone ruiten is dat beslaan een potentieel gevaar, omdat het BINNEN
beslaat.
Door de ruiten te bewerken met antivries, meestal isopropanol, verdampt deze snel door de (rij)wind en zorgt dat je ruit NOG veel kouder wordt dan de omgeving, zowel in als buiten de auto.
Het is immers geen isolerend dubbel glas.
(de voorruit bestaat wel uit twee glaslagen met daartussen een kunststof, maar het isolerend vermogen is minimaal omdat het materiaal op materiaal is, zonder lucht of gas tussen de ruitlagen.)
Ga je dan ook nog rijden en sproeien met de isopropanol uit je spoeiinstallatie dan kan je ruit ZEER koud worden, voordat de verrwarming op gang gekomen is.
Bovenstaande situaties kunnen er voor zorgen dat het tijdelijk in de auto kouder is dan er buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk van niet, en als er een erg koude wind waait dan al helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan gebeuren ja.

Een auto is vaak compleet droog. Hierdoor koelt hij vaak sneller af dan de omgeving (Denk aan bevroren ruiten op nachten waar de minimum temp bij 0 graden is blijven steken). Het is daardoor mogelijk dat de auto kouder wordt dan de omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee , heb dit nog nooid kunnen meten. Wel kan de "gevoelstemperatuur" je die indruk geven.

In de zomer wordt de lucht in de auto warmer dan de buitenlucht doordat de zon een gedeelte van de buitenkant opwarmt tot wel 70 graden. Dus niet de buitenlucht warmt de binnenlucht op, maar de huid van de auto en de door het glas komende straling op de binnenkant van de auto. Wat dus ook inhoud dat de "niet zonzijde" van de auto weer de buitenlucht opwarmt. :)