Hoe ziet het magnetisch veld eruit van een ronde holle magneet?

Deze magneet zit in een HR fietsdynamo, je kunt de magneet het beste zien als het volgende teken 'O'. waarbij de magneet rond en hol is. maar waar zit hier de noordpool en zuidpool?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Als een donut. Met de beginnende veldlijnen in de binnenkant van je 'o'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat zo was, dan zou je geen stroom kunnen opwekken met een dynamo.
Meestal heeft een dynamomagneet 2 of 4 zones.
Het is dan niet zo dat de ene uiteinde de noordpool en de andere de zuidpool is.
Als je de magneet zo houdt dat je een cirkel ziet dan is de ene zijkan noord en de ander zuid maar het komt ook voor dat de magneet veel poliger is, dan zie je noord zuid noord zuid en soms hebben ze op deze wijn nog (veel) meer polen als dan de magneet of de spoel beweegt, worden de wikkelingen steeds aan een wisselend veld blootgesteld en dat wekt de energie op, hoe meer polen/ hoe sterker de magneet, hoe meer energie deze per rotatie om kan zetten.
De naafmagneten zijn veelal veelpolig , omdat het wiel relatief langzaam draait en op deze wijze toch een flinke energie opgewekt kan worden.
Zou de magneet weinig polen hebben dan zijn er veel wikkelingen nodig en vanwege de ruimte zou de draad dan (te) dun moeten worden.
Dus net als direct aangedreven windmolens met permanente magneten hebben de magneten veel polen.

Zou je op de boven of onderkant van de magneet een stuk karton neerleggen en daar ijzervijlsel op strooien dan zie je "plukjes" ijzervijlsel ontstaan, met een kleine magneet waarvan noord en zuidpool bekend zijn merk je als je die langs de ring van de dynamomagneet beweegt , beurtelings aantrekking of afstoting , altijd een totaal even getal .
Zo kun je met zekerheid het veld vaststellen.

De donut van het eerder antwoord gaat uit van een noord en zuidpool aan boven en onderkant van de cilinder. Dit soort gepoolde magneten kom je in dynamo's zelden tegen.

Pas OP!!
Gebruik voor de detectie het best een heel kleine staafvormige Nd magneet en houd die heel goed vast, de magneet van de dynamo kan wel eens buitengewoon sterk zijn en het magneetje uit je hand trekken en op de dynamomagneet te pletter slaan, als die ook van Nd legering is.