Zeewater heeft een gemiddelde zoutheid van 3,5%. Dat betekent dat er 35 gram zout zit in elke liter zeewater. Zeewater is echter niet overal even zout. In de Baltische Zee is het water het minst zout en in de Dode Zee is het water zo zout dat je erop kan drijven.

Het zout in de zee komt uit de grond. Sodium (een belangrijk bestanddeel van zout) komt uit de oceaanbodem. Chloride (een ander bestanddeel van zout) komt uit het binnenste van de aarde door middel van vulkanen. Samen vormen sodium en chloride zout.

Wanneer zeewater verdampt, laat het het zout achter. Daardoor blijven de zeeën al vele miljoenen jaren even zout. Wanneer het verdampte water zich tot regen vormt, is het dus niet zout.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door alle visjes die er in plassen ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit een bepaalde bron :

De zee is zout omdat er zout in opgelost is. In één liter water zit ongeveer 35 g zout, dus 3.5% of 35 promille. Het zout is vooral Natriumchloride.

Al het zout is afkomstig van opgeloste en verweerde gesteenten en van vulkanen op de zeebodem.

Bij het ontstaan van de aarde (4600 miljoen jaar geleden!) bestond water enkel onder de vorm van gas. De temperatuur daalde, het gas condenseerde en het begon te regenen. Al het water verzamelde zich in de diepten van de aardkorst en daar ontstonden de oceanen. Bij verwering van gesteenten komen chemische stoffen vrij, die zout kunnen vormen en die dan via beken en rivieren in zee terecht komen. Ook via vulkanen op land en in de zeebodem, kunnen er zouten in zee komen.

De zee wordt niet steeds zouter want er verdwijnt ook zout uit de zee. Langs sommige kusten wordt aan zoutwinning gedaan door het zeewater te laten verdampen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In al het water op deze planeet lossen mineralen uit de grond op, waaronder zout. Zeewater gaat nergens meer heen en verdampt. Het zout verdampt niet en blijft. Paar miljoen jaar wachten: zoute zeeen.

Grote meren waaruit water niet kan ontsnappen worden ook zout.