Zit in alle doorzichtige plastics BPA?

Het gebruik van BPA wordt niet altijd vermeld. Ik vraag mij bijvoorbeeld af of het plastic waar de voorverpakte rookworsten vacuum in zitten verpakt BPA plastic betreft. Of de hard-plastic doorzichtige citruspersen. Of de gekleurde doorzichtige milkshake bekers voor kinderen. Kun je ervanuit gaan dat alle doorschijnende plastics BPA betreft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nooit 100% zeker of een hard plastic product BPA bevat. Een indicatie of een product BPA bevat is een vermelding van de plastic tekens 3 en 7. Als u aan de onderkant van plastic producten kijkt (bijvoorbeeld, plastic bekers, broodtrommels, bestek maar ook speelgoed en cd’s) ziet u een plastic tekentje staan. De tekens met cijfer 3 (PVC) en 7 (PC) bevatten dan waarschijnlijk BPA.

Antwoorden (2)

Die zouden er kunnen inzitten maar het is nog niet bewezen.
Het is "aangeraden" om BPA verdachte verpakking te vermijden tot verdere bewijzen.
Zie link voor verdere uitleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
BPA, ofwel bisphenol-A, is een stof die vooral wordt gebruikt bij de productie van polycarbonaat. Polycarbonaat is een plastic, inderdaad doorzichtig, dat erg sterk is en onder andere gebruikt wordt in ondoordringbaar veiligheids"glas". Ook CD's en DVD's zijn van polycarbonaat gemaakt. Los daarvan zijn ook zuigflessen, plastic magnetronschalen, en andere plastic voorwerpen uit de keuken van polycarbonaat. Ook zijn er toepassingen buiten de keuken, zoals in thermisch papier. In al deze stoffen kan een rest BPA zitten waarvan bekend is dat het in de voedingsmiddelen zelf terecht kan komen. Er zijn veel soorten plastic, ook doorzichtige soorten, waarbij geen BPA wordt gebruikt. Polycarbonaat is relatief duur en wordt niet zonder reden toegepast. De aanwezigheid van BPA in veel goedkope (verpakkings)materialen, zoals het zeer veel gebruikte PE (polyetheen), is zeer onwaarschijnlijk. Overigens is het gebruik van BPA bij de productie van babyflesjes sinds 2011 in Europa verboden.