Is vrouwenhater hetzelfde als homofiel? (in het geval van een man)
Nee uiteraard, niet, maar ik begrijp wat je bedoelt... (^_^)

Ja en nee.
In verbale zin misschien "ja", maar scheikundig gezien "nee"

Je kan niet zeggen dat hydrofiel en lipofoob exact hetzelfde is, want je hebt stoffen die én hydrofiel én lipofiel zijn (dat heet dan "amfifiel", denk b.v. aan fosfolipiden), en je hebt ook stoffen die én hydrofoob én lipofoob zijn (denk b.v. aan bepaalde siliconen en fluorkoolstoffen zoals teflon)

In de regel is het zo dat een hydrofiele stof meestal lipofoob is, en andersom ook, maar je kan niet generaliseren. Houd het liever zuiver, en als je het hebt over de eigenschappen van een stof, gebruik de juiste terminologie, zeker voor een wetenschappelijk stuk, het kan anders verwarrend zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, bedankt Bastanovum!