Hoe kan een voetballer die in de avond speelt in met vier belichtingen op de hoeken van de stadion dan toch nog 4 schaduwen hebben?

DeZe vraag had ik al jaren, maarkwam vandaag weer bovenop toen ik africa cup aan het kijken was.

Mijn logica en knowhow zegt dat als je een kant belicht dat er geen schaduw kan zijn. Zo is in een stadion bij avondje voetballen toch schaduw. Is dat dan doordat de lichtstralen van de 4 lichtmasten de spelers niet voldoende bereiken, en daardoor wel schaduwen vormen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Niet elke lamp is even sterk, dus zal elke lamp een andere lichtsterkte produceren. Dit zorget voor verschillende schaduws.

Test het zelf maar op straat, bij 2 lantaarnpalen.

Er zullen altijd meerdere schaduws gevormd worden als er meerdere lichtbronnen zijn. Ze moeten we'll allemaal ongeveer even sterk zijn, anders zal er inderdaad maar een schaduw te zien zijn.. En dat is de sterkste schaduw.

Van elke kant komt licht, dus van elke kant zal er schaduw zijn!

De sterkte varieert in een stadion van de afstand van de lampen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het voorbeeldje (de foto) die jij erbij hebt geplaatst, zal dus 2 schaduws creëren, eentje aan de linker, en eentje aan de rechter. Maar vergeleken met het veld, zal dat stukje waar die schaduw op schijnt, toch donkerder zijn, aangezien de kracht van maar één lamp dat plekje bereikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen als een speler in het kruispunt van de stralen van de 4 lichtmasten staat, zal ie geen schaduw hebben. In alle ander gevallen zal hij idd 4 schaduwen hebben, de 1 wat sterker dan de ander, al naar gelang bij welke lichtmast hij zich het dichtst bevindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas onjuist
In het midden van het stadion zijn alle 4 schaduwen (er van uit gaande dat alle lampen exact even krachtig zijn) precies even lang en even "donker".
Stel de lampen Noord, West en Oost staan aan.
Als je de Zuid lamp ook aan doet valt er licht aan beide zijden van de speler, behalve aan zijn Noordkant. Die is dus donkerder.
Hetzelfde verhaal geldt voor alle vier lampen.
Die "schaduwen" zij niet donker, maar donkerder dan de omgeving.
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Exact Reddie! + In feite, als je een meting zou maken van de hoeveelheid invallend licht vóór en nádat de lichten aan de Noordkant aangaan op het punt waar de schaduw ontstaat staat, zou je merken dat dit gebied zelfs méér licht krijgt. Doordat de omgeving van de nieuwe schaduw veel meer licht krijgt, ontstaat een groot contrast en lijkt alsof de schaduw donkerder is geworden, terwijl dat niet zo is.
Dat beetje extra licht in de schaduw komt uiteraard niet rechtstreeks van de laatste lamp, van het weerkaatste licht uit de omgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, er valt gewoon meer licht op de niet-beschaduwde plekken. Enige juiste antwoord tot nu toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies: op de beschaduwde plekken valt iets meer licht, en omheen véél meer licht. Vanwege het grote contrast zie je dus een schaduw.