Het is binnen kouder dan buiten. Wat is de meest effectieve manier van ventileren, m.a.w. hoe krijg ik het snelst die warmere buitenlucht naar binnen?

Het betreft een anti kraak pand waarvan alleen de 1e verdieping bewoond wordt. Het pand heeft 2 verdiepingen in totaal. Zoals in de meeste gevallen zijn de openbare ruimtes onverwarmd, en meestal dus behoorlijk frisjes. Hoort simpelweg nou eenmaal ook bij deze manier van wonen.

Wat ik alleen niet helemaal snap is dat het binnen vaak kouder is dan buiten, en ik probeer erachter te komen of en hoe we hier iets aan kunnen doen. Mijn gevoel zegt heel simpel: zodra het buiten warmer is dan binnen, alles (ramen/deuren etc.) open gooien, de warmere buitenlucht naar binnen laten stromen, en misschien dat dan de koude lucht vanzelf plaats maakt voor de wat aangenamere temperatuur van buiten?

Maargoed, het punt is dus: ik heb totaal geen idee of dat (natuurkundig gezien) wel zo werkt. :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat het zelden voorkomt dat het in je huis kouder is dan buiten. als je isoleert houdt dat automatisch warmte vast en hoe beter je isolatie, hoe meer warmte er vastgehouden wordt.

Het beste antwoord

Ik ken het probleem van een grotendeels onverwarmd antikraakpand. Volgens mij is je idee wel juist, maar ga niet alleen op je gevoel af. Hang een paar thermometertjes op, dan weet je het zeker.

Wil je het warmer krijgen en is het buiten warmer dan binnen, dan inderdaad zoveel mogelijk open gooien. Koude lucht zakt naar beneden, dus een deur open is handig, dan stroomt het daardoor makkelijk naar buiten. Het kost wel tijd voordat de massa van het gebouw opwarmt of afkoelt, maar alle beetjes helpen. Ook kan je condens krijgen op koude vloeren b.v., maar dat is vast wel te overzien.

In de zomer werkt het uiteraard omgekeerd net zo. Buiten warmer: alles dicht. Pas weer luchten als het buiten frisser is dan binnen. Ook luxaflex o.i.d. in de winter aan de zonkant open en in de zomer dicht. Ik ben in mijn antikraakpand (oud ministerie, 600 kamers) uren bezig geweest met het open en dichtdoen van de luxaflex. ;) Maar het hielp wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als buiten de temperatuur daalt of stijgt, zal te binnentemperatuur van gebouwen daar met meegaan, alleen wel met een vertraging die van een paar dingen afhankelijk is.
Een goede isolatie zal de vertragingstijd vergroten, evenals de massa steen, beton en metalen waaruit het gebouw is opgetrokken.
Het is dus een kwestie van geduld.
Als het buiten aanmerkelijk warmer is, dan ben je inderdaad geneigd om de warmere buitenlucht met enig geweld naar binnen te halen. Alles open en even lekker doortochten.
Er zijn echter een paar aandachtspunten.
Ten eerste zal na het weer sluiten van de deuren en ramen het effect vrij snel teniet gedaan worden door die koudere massa binnen het gebouw, die met gemak de warmte uit dat beetje lucht weer opneemt. Per saldo schiet je dan met zo'n doorluchtoefening niet zoveel op.
Ten tweede moet je rekening houden met vocht. De warmere buitenlucht zal binnen afkoelen, waardoor waterdamp overal op zal condenseren binnen in het gebouw. Hoe meer frisse (pardon, warme) lucht je binnenhaalt, en hoe groter het temperatuurverschil, hoe natter de boel zal worden.