Hoe wordt de hot pack warm?

ik moest een zilverkleurig rondje doorbuigen. Toen dit gebeurde kwam er vreemd spul uit en de hot pack werd super snel warm. Welke stoffen reageren hier met elkaar? En hoe kan dit dan warm worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K
bamibal
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/handwarmer.287444

Het beste antwoord

Een oplossing van natriumacetaat produceert warmte als het natriumacetaat kristallen gaat vormen. Nu moeten we nog een manier vinden om dat op commando te doen. Daarvoor maken we een ‘oververzadigde’ oplossing, waarin meer van de stof opgelost is dan ‘eigenlijk’ kan. Stoffen kristalliseren niet vanzelf, ze hebben altijd een duwtje nodig. De aanwezigheid van een kristalletje in de oplossing kan het proces in gang zetten, of een krasje in de wand van de reageerbuis, of soms een schok. Als dat ‘duwtje’ achterwege blijft – wat slechts zelden gebeurt – blijven ze in oplossing, bij een concentratie waarin ze normaal al lang hadden moeten beginnen uitkristalliseren. De oplossing is ‘oververzadigd’.

In het geval van de handenwarmer wordt de kristallisatie gestart door de schokgolf van het metaalplaatje dat omklikt. Dat denken in elk geval sommige wetenschappers, want wat bij het klikken precies gebeurt, is nog niet goed begrepen.

Eenmaal gestart, gaat het proces door en komt de warmte vrij. Nadien kun je de kristallen weer oplossen, als je de vrijgekomen warmte maar teruggeeft. Dat doe je door het zakje in heet water te leggen. Wel zorgen dat ook het allerlaatste kristalletje opgelost is, anders dient het als kiem en begint het zaakje spontaan opnieuw te kristalliseren als je de zak uit het hete water haalt. (Bron zie link)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, ik snap het nu :)

Andere antwoorden (2)

Vaak zijn het 2 componenten die samen een chemische reactie maken, veel producten doen dit waaronder cement en beton maar dit is met mindere maten. Een orthopeed gebruikt ook een chemische mengsel waarbij er een cement wordt gemaakt om de ruimte tussen prothese en bot perfect op elkaar te laten passen. Dit cement wordt naarmate je het meer kneed steeds harder.

Ik heb geen site kunnen vinden met stoffen die in jouw heatpack worden gebruikt maar wel een site om er zelf een te maken.

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/kristallisatie/krisuitoververz.htm

Ik denk wel dat dit de stoffen zijn die gebruikt worden in een herbruikbare, wij hadden ooit een hartje thuis met een ijzer dopje die je moest indrukken daardoor werd een stolling proces in werking gezet wat veel warmte af gaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- het betreft hier geen chemische reactie tussen twee componenten, maar een exotherm kristallisatieproces.
Een oververzadigde oplossing kristalliseert uit als het plaatje klikt. Er komen dan cavitatiekrachten vrij (belletjes die direct na het ontstaan imploderen) die eenmalig als kristallisatiekernen dienen.
Het vrije water wordt bij lage temperaturen gebonden tot kristalwater en die binding levert de energie die het kost om de NH4Acetaat weer te bevrijden van zijn kristalwater. Dat kan omdat de oplosbaarheid van Amoniumacetaat bij pakweg 100 graden zo groot is dat het oplost als zout in zijn eigen kristalwater en dan dus weer een vloeistof wordt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is dus een zeer zuivere oplossing van ammoniumacetaat en niet van Natriumacetaat, welke een ander oplosgedrag vertoont dan Ammoniumzouten, laatstgenoemde lossen VEEL beter op in heet water dan in koud water. Dat verschil is bij Natriumzouten een stuk kleiner.

Ik heb de inhoud van zulke zakjes onderzocht en het bleek echt ammoniumacetaat te zijn, ook bij na vraag van een handelaar in deze dingen bleek het ammoniumacetaat te zijn.

Ik heb ze veel gebruikt en wist exact hoe lang ze in de magnetron moesten (tijden proces 3X omkeren om ze in pakweg 11/2 minuut weer geregenereerd te hebben.

Dit verschilt echter per zakje en per magnetron.
Naast het belangrijke omdraaien komt het binnen 10 sec nauwkeurig.
Voordeel is dat het veel sneller gaat dan in een pannetje kokend water.
ENIGE SEC. te lang kan het zakje doen ploffen, het vereist dus vaardigheid om dit uit te zoeken.

Toegevoegd na 1 dag:
Wellicht nog wat uitleg over de klicky in het warmte zakje,
Als deze klikt trekt het even vacuum aan de niet verdichtende zijde waardoor microbelletjes ontstaan.
Deze imploderen zeer kort na hun vorming.
Echter, het water is niet samendrukbaar en veroorzaakt de implosie een enorme klap die ook in ultrasoonbaden wordt opgewekt en schroeven van schepen aantast..
Ofschoon de energie in joules uitgedrukt klein is is ze zeer agressief en zet tal wan fysische en chemische reacties in gang.
Dat komt omdat de g krachten op het moment dat de belletjes inklappen onnoemelijk hoog zijn. Deze energiepulsen zijn in staat veel aan te richten en zeker de vorming van kristallen in een oververzadigde oplossing in gang te zetten tot kristalwater.
De zakjes halen dan ook al gauw 60 graden en kun je het best in een washandje oid doen. Je hebt dan langer warmte van een beter te verdragen temperatuur.