Hoe bepaal ik de lengte van een gloeidraad?

Ik heb een lens, een lampje en een scherm, en moet de exacte lengte van de !uitgestrekte! gloeidraad bepalen. Hoe doe ik dit???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Windingen tellen en de vergrotingsmaatstaf bepalen.
Probeer nu met de lens een afbeelding van de gloeidraad te maken op een scherm en meet de afstanden van de lens tot de gloeidraad en de afstand van de lens tot het vel papier. Even geprobeerd met een kaarsvlam. Ik kreeg met een lens met een brandpuntsafstand van 25 cm een voorwerpsafstand (afstand tot de vlam) van 30 cm en een beeldafstand van 80 cm op de muur. De vergroting is dan 80/30 (als je een tekening maakt van de situatie zie je twee gelijkvormige driehoeken bij een lijn dwars door het centrum van de lens, zie figuur bij bron 2. Als het goed is dan is 1/0.8 + 1/0.3 gelijk aan 1/0.25. Omdat ik de afstanden slechts geschat heb met de grootte van een A4-tje is een afwijking ook wel te verwachten). Met een lens met een kortere brandpuntsafstand kun je wat grotere vergrotingen halen (biologenloep, 10 keer vergroting). Dan kun je het formaat van de gloeidraad wat nauwkeuriger meten.

Als je het formaat van de gloeidraad weet, kun je de lengte van de gloeidraad schatten door te doen alsof de draad uit een aantal ronde ringen bestaat. Elke ring heeft een lengte van Pi maal de breedte van de gloeispiraal. Dat vermenigvuldig je met het aantal windingen en je hebt de opgewonden lengte. daar kun je nog wat bij doen voor toe en afvoerleiding. Je kunt ook de dikte van de draad bepalen aan de afbeelding. Als het goed is kun je met de soortelijke weerstand van wolfram dan bepalen hoeveel stroom er door de lamp loopt, je weet de doorsnede van de draad in m^2 en de lengte van de draad in m. Weet je de stroom dan weet je ook het wattage. Houd wel rekening met verhoogde weerstand door de verhoogde temperatuur (temperatuur 2600 K). In de bron een tabelletje dat je kunt gebruiken (wolfram = tungsten). Als je even op Nederlandse wiki klikt heb je ook een verklaring voor soortelijke weerstand.