Daarvoor gebruik je een scheitrechter, dat is een soort glazen bol met daarop een afsluitstopje , aan de onderkant zit een steel en een kraantje, zo kun je heel nauwkeurig twee vloeistoffen die slecht in elkaar oplossen, scheiden.
Het scheiden van olie en water gaat beter als je in het water ionen brengt, bijvoorbeeld door een zout.
Olie heeft een dichtheid van ongeveer 0.8 en water 1.00.
Door het toevoegen van zout neemt het verschil in dichtheid tussen olie en water maar weinig toe maar het grote verschil in polariteit (olie is doorgaans zowat apolair)
wordt door toevoeging van zout nog sterker.
Daar komt de term uitzouten vandaan ( werd gebruikt tijdens het maken van zeep, een Na-of K zout van een oliezuur).
Terugkomend op de scheitrechter (dat is wat anders dan de persoon die fluit op zondagmiddag). deze vult men met de emulsie van olie en (gezouten) water.
Het is handig een statief met houder te gebruiken. De zwaartekracht zorgt voor de scheiding, De onderste laag , water tappe men eerst af totdat de olie exact in het buisje van de glazen kraan zit.
Daarna tappe men de olie af, juist uitgevoerd en niet te snel (!!) is de scheiding dan vrijwel 100% te voltooien.
Resten olie kan men met aceton oid uit de scheitrechter krijgen, ook word wel ether gebruikt (in de melkindustrie) maar dat is een gevaarlijke stof, zeer bedwelmend, uiterst brandbaar en vormt peroxiden bij herwinnen wat tot explosies kan leiden.
Het is onverstandig aan water andere toevoegingen dan een zout toe te passen.
gewoon een Na of K zout van een sterk zuur, zoals Chloride of sulfaat.
Gebruik geen ammoniumzouten en geen nitraten en al helemaal geen ammoniumnitraat, deze kunnen afhankelijk van de olie interacties aangaan .
Gebruik ook geen basische zouten als acetaten of carbonaten, de OH- ionen die dan gevormd worden kunnen zich verbinden aan de olie.
Kies een temperatuur die de olie dunvloeibaar maakt maar blijf uit de buurt van het kookpunt van water.
Houd veiligheid in het oog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is één manier:
Olie is lichter dan water en drijft dus op het water. Als je het water via de onderkant van een bassin wegzuigt, hou je de olie over. Je kunt ook de olie aan de bovenkant eraf scheppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
water en olie is een emulsie, een emulsie kan je scheiden door het af te schenken
(dit is alleen niet heel accuraat)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om het veel vlugger te kunnen afscheiden doet u best zout bij het mengsel.
Daardoor zal het water nog zwaarder worden en dus vlugger naar de bodem zakken.
Om nadien het water uit het mengsel te laten afvloeien kan met een rietje tot op de bodem gaan en het laten af hevelen.
Simpel en goedkoop.