Kan je op deze manier de vrijkomende energie berekenen?

We kennen de formules Ek=0,5mv^2 en Ep=mgh
Als wij het rotje afsteken zal het blikje vliegen en een afstand afleggen. Net voordat het blikje landt geldt Ep=Ek dus 0,5mv^2=mgh.
Zo kunnen wij de snelheid berekenen waarmee het blikje vloog, en kunnen wij de formule van kinetische energie volledig invullen. Zo weten wij hoeveel energie ons rotje heeft vrijgelaten. De uitkomst is niet perfect vanwege wrijving en andere factoren, maar deze zijn insignificant.

Als ik deze berekening zou toepassen, zou deze dan kloppen? (zie bijlage)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik zou zeggen van niet.

1. De energie afkomstig van het rotje zie ik in geen enkele van jou formules.
2. De kans is nihil dat het rotje al zijn energie aan het leeg blikje frisdrank afgeeft. Stel dat je de energie vlak voor het landen kan vastleggen (als snelheid), de kinetische energie die oorspronkelijk potentiële energie was uitrekent met bovenstaande formules en hiervan aftrekt dan blijf je enkel met de energie over die het rotje aan het blikje frisdrank heeft overgedragen en weet je niet hoeveel energie het rotje aan de rest van de omgeving heeft afgestaan, bijvoorbeeld in de vorm van warmte en luchtverplaatsing.