Dat ligt eraan.

Als het gas in een afgesloten ruimte zit, heeft het gas een vaststaand volume. Als het gas afkoelt, zal het volume dus gelijk blijven. De druk zal dan afnemen.

Als het gas steeds dezelfde druk houdt, zal het minder volume innemen wanneer het krimpt.

Dit volgt uit de wet PV=nRT, ook wel bekend als de algemene gaswet. Kijk je alleen naar druk (P), volume (V) en temperatuur (T), dan mag je nR als constante zien, en wordt de gaswet dus PV=cT, met c een constante. Hieruit volgt het bovenstaande: als T afneemt, neemt dus cT af. Dat betekent dat PV moet afnemen. Bij gelijkblijvend volume V moet de druk P dan afnemen. Heb je echter een gelijkblijvende druk P, dan moet het volume V afnemen.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi uitgelegd in begrijpelijke taal. +

Andere antwoorden (1)

Het volume veranderd. Alle gassen krimpen in bij een lagere temperatuur omdat dan de molucule activiteit minder wordt zodat het bij nog lagere tempraturen vloeibare of zelfs een vaste vorm aanneemt