Wat voor verband is er tussen de wrijvingskracht op een rollende cilinder en de helling waar deze vanaf rolt?

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk en ik heb moeite met de waarden correct in een grafiek zetten.

Als de helling wordt verhoogd, reageert de wrijvingskracht dan evenredig? Lineair? Zal deze exponentieel stijgen of dalen? Of zal deze als een logaritmische functie een asymptoot ergens hebben?

Ik heb een aantal punten in een grafiek gezet maar het is me niet duidelijk welke soort kromme (of rechte) lijn er doorheen moet. Als dit met behulp van enige theorie kan worden uitgelegd zou ik het enorm fijn vinden!

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De wrijvingskracht wordt veroorzaakt door het deel van de zwaartekracht dat loodrecht op de helling staat.
Dat is dus het gewicht G vn de cilinder maal de cosinus van de hellingshoek.
Verder speelt nog mee de wrijvingscoefficient f.
F(wrijving) = f * G * cos(alpha)
Reddie