Welke factoren hebben invloed op het rendement van een fietsdynamo?

Wij willen een onderzoek doen naar het rendement van een fietsdynamo. Nu willen we weten welke factoren allemaal invloed hebben op het rendement. Het liefst met de bijbehorende natuurkundige formules..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Het rendement van een fietsdynamo wil zeggen het bruikbare deel dat er specifiek voor bedoeld is.
bijvoorbeeld de grootte hangt ervan af en hoeveel omwentelingen de dynamo draait en hoeveel energie daarmee gewonnen wordt, ik zit nog maar in de 2e klas van de HAVO dus je moet niet heel veel verwachten van dit antwoord.
Ook het weer en de bedrading kan invloed uitoefenen.
dus:
Weer, bedrading, hoeveelheid gewonnen energie, hoeveel omwentelingen, grootte, verbruik van de lamp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In tegenstelling met een alternator, geeft een dynamo voltage volgens het aantal omwentelingen dat hij maakt. dus hangt het rendement eigenlijk af van hoe het contact is met de fiets. Het oude systeem, was het contact met de band. Hier kon door slijtage er een minder goed contact zijn met de band waardoor er slip ontstond.
Dit resulteerde dan in minder toeren van de dynamo. Met inbouw in de naaf heb je dit probleem niet meer. Ik vermoed ook dat hoe kouder het is hoe groter het rendement wordt.
Hoe groter het toerental hoe meer weerstand de dynamo geeft en hoe sneller dat men moe wordt, waardoor het toerental weer zakt en daarmee ook het rendement.
Ook de kwaliteit van de lagering speelt een rol in de weerstand en daarmee ook het toerental.
De kwaliteit van het materiaal en magneet gaan ook zeker meespelen in het rendement.
Als laatste zeker niet de fietser en zijn uithouding, vergeten
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Via deze link zou al uw vragen omtrent rendement van dynamo's kunnen opgelost worden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo