als er een gat in de ozonlaag zit, zie je dan ook nog met het menselijk oog een blauwe hemel?

in wikipedia staat dit: De blauwe kleur van de hemel wordt veroorzaakt door Rayleighverstrooiing van zonlicht gecombineerd met andere vormen van verstrooiing die een meer of minder witte kleur veroorzaken. Wat we zien is een verzameling strooilicht uit alle lagen van de atmosfeer met als achtergrond de zwarte ruimte. in de schemering ontstaat de blauwe kleur in het zenith doordat ozon geel en oranje licht absorbeert. De ozonlaag is dun, maar tijdens de schemering reist het zonlicht door een relatief dikkere laag ozon door de kleine invalshoek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_lucht

mijn vraag is: als er een gat in de ozonlaag zit, zie je dan nog steeds een blauwe hemel, of is het blauw dan verminderd? Kan het ook helemáál weg zijn en wat zie je in dat geval dán? Is het in dat geval ZWART wat je dan ziet?

met het menselijk oog dus.

is er welleens een foto van gemaakt van de lucht op die plaats waar dan minder ozon is met een gewone camera??

Toegevoegd na 40 minuten:
ik weet dat er niet echt een gat in ozon laag, en dat er verminderd ozon is. ik vraag me af hoe dat er uit zit, of het minder blauw is ... of miss een andere kleur ofzo

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet bij een gat niet meteen denken aan een echt gat. Het is beschadigd op die plek. Het is zwakker dan op andere plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies....en me vraag is dus hoe het er uit ziet op die plaats.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij is dat niet te zien, de blauwe kleur word veroorzaakt doordat de lucht alleen het blauwe licht weerkaatst en de andere kleuren licht opneemt dus ik denk dat de kleur niets te maken heeft met hoe dik de ozonlaag is.

Het beste antwoord

Ik heb eerlijk gezegd nooit eerder gezien dat ozon de bepalende factor is bij het verstrooien van het zonlicht (maar zie dat nu inderdaad op Wikipedia staan). Het witte licht van de zon wordt door de gehele atmosfeer verstrooid - de 'blauwe' straling (licht met een kortere golflengte) wordt meer verstrooid dan de 'rode' (licht met een langere golflengte) door de moleculen in onze atmosfeer. Vast ook door de O3-moleculen (ozon), maar ook door de O2-, de H2O-moleculen en wat er verder nog aan gassen rondzweeft.

Je ziet dit ook direct: als je naar iets in de verre verte kijkt (bergen, soms ook al bij kerktorens), heeft dit een blauwige waas over zich. Dat komt omdat het licht dat van dat object jouw kant op kaatst, op weg naar jouw ogen weer wordt verstrooid door de 'lucht' tussen jou en het object. Daar zit geen ozonlaag tussen.

Om het zwart van het heelal te kunnen zien, zou je een kolom van vacuüm tot op de aardbodem moeten hebben, zodat het zonlicht door niets verstrooid kan worden. Dat lijkt mij technisch moeilijk - dan kan je nog makkelijker een keer een ruimtereisje maken...

Bij de Engelse variant van het Wikiepdia-artikel over de blauwe hemel wordt ozon niet apart genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De hemelkleur is inderdaad ook afhankelijk van ozon (absorptie, dus een echte kleur) in de hogere atmosfeer. Hier is een rapport over onderzoek aan de zuidpool, de conclusies zijn echter niet erg eenduidig, omdat zeer kleine hoeveelheden stof (aerosolen) in de atmosfeer al een grote invloed hebben op de hemelkleur. De hemelkleur is steeds afhankelijk van verstrooiing en absorptie. Op onze breedtegraad is er voldoende ozon en zal de hemel in het Zenit tijdens de schemering daardoor diepblauw zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik denk dat je bij de afwezigheid van ozon nog steeds in de schemering een blauwe kleur ziet, omdat blauw licht makkekijker verstrooid. De hemel in het Zenit zal lichter zijn en niet meer diepblauw. Het verschil is vergelijkbaar met de kleur van oceaanwater en de kleur van de hemel bij dag.Ook water absorbeert namelijk de golglengtes boven blauw licht.