Waar blijft het water van de waterkoeler?

Een waterkoeler lijkt me een gesloten systeem, toch verdwijnt er water als ik hem niet gebruik, gecontroleerd door het zetten van een streepje.
Ik snap alleen niet hoe er water kan verdampen in een gesloten systeem.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er ligt geen plas water onder het apparaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als de temperatuur in je systeem niet noemenswaardig toeneemt, blijft de hoeveelheid water in vloeibare vorm (dus wat je met een streepje meet) constant. Per definitie. Aangezien dit niet zo is kunnen we dus aannemen dat het geen gesloten systeem is en het water er toch ergens uit gaat.

Het meest logisch lijkt mij dan het kraantje, dat niet 100% waterdicht zal zijn. Als het water er maar langzaam genoeg uit loopt, heeft het voldoende tijd om te verdampen voordat er zich een druppel vormt, en uiteindelijk een plas onder je waterkoeler.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een gesloten systeem is nooit 100% dicht. Dit verdampt dus gewoon door de afsluitingen heen. Dit wordt ook wel het zweten van een leiding/koppeling genoemd.