Wat is de 'omgekeerde'brekingswet?Als licht bijv. glas ingaat breekt het met de wet sin I/sin R=N maar wat als het dan het glas uit gaat

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Dit is de Wet van Snellius:

n_1*sin(theta_1) = n_2*sin(theta_2)

n_1 en n_2 zijn de brekingsindices voor respectievelijk stof 1 en stof 2. theta_1 en theta_2 zijn de invallende en uittredende hoek.

Wanneer je een straal richting omkeert dan hoef je alleen 1 en 2 om te draaien. Of te wel: stof 1 is waar je begint en stof 2 is aan de andere kant van de overgang van 1 naar 2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het me aansluiten bij het tweede antwoord moet je wel rekening houden of de straal door de onderkant eerst van water naar glas gaat (welke een anderer dichtheid heeft) en van glas naar lucht. Vooral met glazen met een dikke bodem verspringgt de straal dus vanuit het water twee keer extra.(het glas in en het glas uit vanuit de onderkant.
De bodem kun je vaak ook nog zien als een planconcave (negatieve) lens.
Met een laserstraal is dat effect zeer goed zichtbaar.
De som is dus zonder verdere info niet exact te berekenen.
De brekingsindex van glas is heel anders dan die van water, daarom kun je een glas onder water ook zien!!
Stoffen die in een oplossing zitten met vrijwel dezelfde brekingsindex zijn in die vloeistof zonder verdere hulpmiddelen ONZICHTBAAR.
Succes met Snellius.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wanneer I met een hoek invalt groter dan +/- 42 graden. Dan krijg je totale terugkaatsing. Ook wel I=R genoemd.