is zwaar water ook echt zwaarder dan gewoon water?

Toegevoegd na 9 minuten:
sorry zwaar water word gebruikt in kernreactoren D2O of 2H2O

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Zwaar water is chemisch gezien vergelijkbaar met normaal water, maar sommige fysische eigenschappen zijn anders. Het smeltpunt ligt bij 276,81 K (273,15 voor water), het kookpunt ligt bij 374,42 K (373,15 voor water) en de dichtheid is 1107,90 kg per m3 (998,00 voor water). Ook de sterkte van de waterstofbruggen is anders dan die voor gewoon water.

ja dus. de massa per m^3 is hoger, dus het is zwaarder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja want de dichtheid van zwaar water ligt hoger dan van gewoon water: Dichtheid 1,1079 g/cm³

Zwaar water is de triviale benaming van dideuteriumoxide (D2O of 2H2O). Het is bekend als stof die bij de productie van waterstofbommen gebruikt wordt.

Het molecuul heeft dezelfde opbouw als "gewoon" water, maar de waterstofatomen zijn vervangen door deuteriumatomen. (Een deuteriumatoom is een waterstofisotoop dat in de kern behalve een proton ook een neutron bevat). Behalve zwaar water bestaat er ook halfzwaar water (HDO) dat slechts één deuteriumatoom bevat.