Alcoholvrij bier wordt op bijna dezelfde manier gebrouwen als normaal bier, met dezelfde basisingrediënten – graan (bijv. gerstemout of tarwe), hop, gist en water. Maar bij bepaalde fases in het proces wordt er iets gedaan om de hoeveelheid alcohol in het eindproduct sterk of tot nul te reduceren.

Er bestaan verschillende methoden om alcoholvrij bier te brouwen. Een oud gebruik is om de alcohol aan het eind van het brouwproces te elimineren door verdamping of filtratie. Ofwel de alcohol wordt verdampt door verhitting, of de alcohol wordt er tijdens de laatste fasen van het brouwproces uit gefilterd.

De laatste jaren wordt een nieuwe methode gebruikt, 'beperkte fermentatie' genoemd. Bij dit proces wordt de aanmaak van alcohol tijdens het brouwproces vanaf het begin verminderd door het gebruik van speciaal gist dat heel weinig alcohol produceert tijdens het fermentatieproces. Er bestaan nog andere processen, maar hoe het bier ook gebrouwen wordt, uiteindelijk zou het hetzelfde moeten ruiken, smaken en er hetzelfde uitzien als traditioneel bier, maar met veel minder alcohol.
fremar