Hoe kan je een grote bak water laten koken zonder veel energie te verspillen?

Water koken grote bak veel weinigenergie verspilling

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het mooiste is een afgesloten hermosfles, met daarin een verwarmingselement en een drukventiel om te kunnen verwarmen en de druk net boven atmosferische druk te houden. Nog efficiënter is het om de lucht weg te pompen zodat de bak bij kamertemperatuur kookt, dan hoef je hem ook niet te isoleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je met energie bedoeld je gasfornuis ofzo. Zet de bak water dan op een open vuurtje buiten. hang het boven de barbeque of als je je tuinafval gaat stoken. Dan heb je alleen hout nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet allereerst die bak met water afluiten, evt vastklemmen met lijmklemmen zodat de druk in de bak groter wordt. Je zou die druk ook nog kunnen verhogen door en lucht in te pompen (met voetpomp). Voorts moet je zorgen dat je warmtebron gericht onder ja bak staat gesteld en zo weinig mogelijk warmte afgeeft aan de omringende lucht. Ook helpt het als je die bak helemaal kan "inpakken" in een soort van oven. (Hierbij heb ik de menselijke energie om te pompen/bouwen niet meegerekend).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je verspilt zo weinig mogelijk energie door het verwarmingselement in het water zelf te hangen in plaats van onder de bak.
Op deze wijze zal alle geproduceerde warmte aan het water worden doorgegeven.
Voorbeelden van deze efficiënte wijze van verwarmen zijn de elementen in een wasmachine en een plastic waterkoker, of de losse dompelaar die je over de rand van de bak in het water hangt.