hoe kan je zwavel uit een mengsel halen?

en hoe kan je jood uit mengsel halen?
ik moet het voor scheikunde doen maar kan het nergens vinden

Toegevoegd na 9 minuten:
het mengsel bij allebei is koolstofdisulfide

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

Zwavel lost op in CS2 (een vloeistof) en jood in alcohol en water wat kaliumjodide bevat.
Hiermee zijn deze stoffen (met nabewerking) te scheiden zonder ze chemisch om te zetten,

Toegevoegd na 9 minuten:
De nabewerking kan dan bestaan uit het verdamppen van de CS2 ( in zuurkast) of de alcohol bij Jodium.

Het water met KJ er in lost zelf overigens jodium op, het is niet de bedoeling daar alcohol bij te doen, dus alcohol apart en KJ oplossing apart lossen jodium op.
In het laatste geval vormt jodium een tijdelijke verbinding met het I- ion en lost zo buitengewoon goed op in een kaliumjodideoplossing.
In water zelf is jodium slecht oplosbaar.

Ik heb de term KJ gebruikt maar het is eigenlijk KI wat onduidelijker is. Jodium heet Iodium en heeft als element de letter I.

Zowel jodium als CS2 zijn (erg)giftige stoffen die ook (zeer)giftige damp afgeven.

Voor witte fosfor en Zwavel is CS2 het enige goede oplosmiddel.

Toegevoegd na 5 uur:
Na het kezen van uitbreiding vraag en reacties het volgende.
Als de zwavel en de Jodium in CS2 zijn opgelost, maak dan een oplossing van Kaliumjodide in water.(opgeveer 10g KI/L)
Doe het CS2 mengsel in een scheitrechter samen met een hoeveelheid van bovenbeschreven oplossing.
Schudt de inhoud enige tijd stevig.
De jodium gaat dan (grotendeels) over in de KI oplossing maar het zwavel NIET.
Doordat de vloeistoffen NIET in elkaar oplossen krijg je een scheiding van CS2 met daarin het zwavel opgelost en de KI oplossing met daarin het opgeloste jodium.

De scheitrechter heeft een kraantje. Daarmee tap je de CS2 met zwavel af en de rest vang je op in een tweede bekerglas.

Je kunt dit proces ook doen met CS2 en alcohol, waarin zwavel ook NIET in oplost maar dan blijft een deel van de jodium in de CS2 zitten en is je scheiding dus verre van 100%

Met de combinatie CS2 en water/KI is de scheiding zo goed als volledig uit te voeren, eventueel in etappes uitschudden.

Dat het jodium in CS2 toch kiest voor de KI oplossing heeft te maken met de affiniteit tussen I2 en I- die groter is dan die tussen CS2 en I2.

Met het schudden en afscheiden moet je secuur te werk gaan, het schudden vergt tijd en wat je in handen hebt is een scheitrechter met gevaarlijke stof, zodat een goede kurk/stop gezekerd dient te zijn tijdens schudden.
Geef de stoffen de tijd te scheiden door de trechter in een houder te zetten en tap pas na het helder worden van beide oplossingen af.

Doe zoveel mogelijk de bewerkingen in de zuurkast.