Hoe kun je weten hoe precies een Quantum-Logic klok is?

Als ik het goed begrijp was tot 2011 de atoomklok het meest accuraat. Na de uitvinding van de Quantum-Logic klok, zou de precisie van een atoomklok berekend kunnen worden. Maar om de precisie van de meest accurate klok te berekenen zou je toch een klok nodig moeten hebben die nog preciezer is? Toch is het al bekend dat de klok een seconde verliest na 3.4 miljard jaar. Hoe is dit berekend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik kwam de info tegen bij het zoeken naar een antwoord op de vraag van Elicrates over slingeruurwerken en kwartsuurwerken op de maan.
In de basis komt het er op neer dat een slinger of kristal nauwkeuriger wordt naarmate het aantal vrije slingeringen/trillingen groter is. Deze waarde wordt de Q waarde genoemd. Het begon met slingeruurwerken in een vacuum (10 000 slingeringen dacht ik), toen kwamen kwartskristallen en het laatste model atoomklok wordt Quantum logic klok genoemd. De Q factor van die klok is 400 000 miljard trillingen en daaruit kun je de precisie afleiden.