Hoe kan water in een bak, vlak naast de verwarming na 3 dagen nog steeds ijskoud zijn?

Ik heb een bak water vlak naast de verwarming neergezet, deze is nog steeds ijskoud, terwijl de verwarming aanstaat,hoe is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De warmte van een radiator gaat vooral omhoog, dus zal de bak water niet snel verwarmen. Daarnaast voelt water vaak kouder aan dan het daadwerkelijk is. Je zou dus eigenlijk met een thermometer de temperatuur moeten bepalen om te zien of het water echt niet warmer geworden is.
bamibal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat water is ongeveer dezelfde temperatuur als de lucht eromheen (als de temperatuur vrij constant is). Echter voelt water koud aan doordat het warmte van je hand sneller afvoert dan bijvoorbeeld droge lucht. Metalen voorwerpen hebben hier ook vaak last van, metaal is ook niet kouder, het voelt wel kouder aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel de bak wel wat stralingswarmte van de radiator zal ontvangen, is de inloed van de luchtstroom over de bak blijkbaar belangrijker. Die luchtstroom gaat bij de radiator omhoog, maar kan ter plaatse van bak nog koud zijn. Bovendien, als de lucht ook nog relatief droog is, verliest de bak warmte door verdamping.
En misschien is ook de vloer zelf koud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De luchtstroom bij de bak met water komt van over de vloer en zal bij de radiator opstijgen doordat daar de lucht wordt opgewarmt. Als je de bak met water hoger zet zal deze de stralingswarmte van de radiator opvangen en het water zal warmer worden, maar omdat de lucht welke opstijgt nog steeds dezelfde temperatuur heeft als de lucht welke op de bodem heerst zal het water maar weinig opwarmen. Hoe hoger je de bak met water zet, met steeds dezelfde afstand van de radiator hoe warmer je water zal worden, doordat daar ook de lucht steeds warmer wordt.