hoe kan je zien of een stof een RED of een OX is?

Ik weet wel dat de sterkste oxidatoren binas tabel 48 boven aan staan en de sterke reductoren onderaan in de tabel, maar hoe kun je nou eigenlijk zien of het een red of een ox is? want je kan ze van beide kanten bekijken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

De linkerhelft van tabel 48 dat zijn de oxidatoren en de rechterhelft van tabel 48 zijn de reductoren. en een oxidator neemt elektronen op en een reductor staat elektronen af. Als je naar de halfvergelijkingen in binas kijkt zie je dat de oxidatoren allemaal +e- hebben en de reductoren niet. Aan metalen kun je goed zien dat de ionvorm altijd een oxidator is en de atoomvorm meestal een reductor

Toegevoegd na 1 uur:
ehh ik bedoelde natuurlijk dat bij metalen de oxidator altijd in ionvorm is en de reductor meestal het metaal in atoomvorm is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar voorbeeld als je de stof ; Natriumchloride krijgt toegewezen, deze bestaat uit : Na+ en Cl- hoe kan ik hieruit zien wat een OX en een RED is, ik moet namelijk dan zegmaar bepalen wat sterkste ox en sterkste red is zegmaar, en dan de halfvergelijkingen opstellen maar moet natuurlijk wel eerst weten wat de OX en wat de RED is..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zet je vinger bovenaan de ox kant van de tabel en gaat naar beneden net zolang totdat je bij de eerste stof komt die in je oplossing zit. in dit geval is dat Na+. dan zet je je vinger onderaan de 2e bladzijde van tabel 48 aan de reductor kant en dan ga je omhoog net zolang totdat je bij een stof komt die in de oplossing aanwezig is. in dit geval is dat Cl-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een deeltje dat aan de ox kant van de tabel staat is bijna nooit een reductor en andersom geldt dat en deeltje dat aan de red kant staat bijna nooit een oxidator is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel :]!