Kun je de lithium uit een batterij halen?

Wat gebeurt er als je een batterij doorzaagt, wat komt eruit? En is het mogelijk de lithium hieruit te halen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Je krijgt de Lithium er niet als metaal uit.
Overigens reageert metallisch lithium lang NIET zo heftig met water als Natrium en Kalium maar meer zoals metallisch Calcium, het bruist en er komt dan waterstof vrij maar VEEL te weinig warmte om spontane ontbranding teweeg te brengen.

Ik heb in het onderwijs in Natuur- en scheikunde dit soort proeven vaak gedemonstreerd.

Als je dit soort cellen echter in het vuur gooit en er zit geen drukbeveiliging in, dan verandert de inhoud (althans dat probeert het ) in gas.
De hoge druk en de hoge omgevingtemperatuur doet zo een cel knallen wat bepaald niet ongevaarlijk is..

De batterij scheurt aan een kant open en de opengescheurde batterij schiet als een projectiel weg.
Hij kan iemand dan
raken en dat is natuurlijk gevaarlijk.

Als chemische stof en verbinding is Lithium giftig, kleine doses worden als antipsychoticum gebruikt en voortdurend bloedonderzoek is nodig ivm de resorbsie en mogelijke bijwerkingen/overdosering.

De cellen op de foto zijn oplaadbaar enheel bruikbaar voor mensen die met oa. ledlampen knutselen, je kunt ze opladen met 4.20V (bij kamertemperatuur) en ze zijn verbazend sterk.
Vooral oude NiMH/NiCd boormachines etc laten zich nieuw leven inblazen en deze accu's lopen niet vanzelf leeg, zelfs niet in 10 jaar.

Je kunt er dus veel nuttiger dingen mee doen dan ze als een soort vuurwerk inzetten.
Ook witte powerleds branden 1 op 1 op deze batterijen, drie Watt leds zet je in serie met een weerstand van ongeveer o.5 ohm is serie en dan heb je een dijk van een fietslamp.

Houd het solderen dan kort op maak mechanisch verbinding.
Je kunt echt heel leuke dingen met deze batterijen doen maar sluit ze nimmer kort

Veel succes.

Toegevoegd na 12 minuten:
Tijdens mijn schrijven is een nieuw antwoord toegevoegd.
De Enercell Lithium is heel anders opgebouwd als de bovenstaande accu's bij de vraag, de Enercell is dan ook NIET oplaadbaar.
Omdat de metaalstrook mist maar de strook met zwart poeder welk aanwezig is , kan het zijn dat het metaal mangaan, ijzerfolie oid is want volgens mij is het lithium de zwarte stof op de band.
Omdat Lithium de - pool vormt moet de pluspool niet te edel zijn, anders komt de batterij niet op 1.5 volt uit maar veel hoger.
Het viel mij nogal op dat de band van metaal niet meteen verkleurde, wat bij lithium aan lucht blootgesteld direct zou gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet precies hoe de Lithium in de batterij zit.
Wat ik wel weet is dat lithium vrij heftig reageert met water. Het is erg happig op de zuurstof, waarbij de waterstof (nogal brandbaar/explosief) het luchtruim kiest.
Reddie
11 jaar geleden
De element Lithium is een element dat heftig reageer met water en zuurstof en aldus zal het niet in de atmosfeer niet in losse elementen te vinden zijn. Deze zijn wel te vinden onder de grond. ( korte intro) Als een batterij Lithium bevat zal het in stof vorm voorkomen en niet los. Het is wel mogelijk om deze dan natuurlijk te ontleden in losse elementen.

A
Dus, er zal niets gebeuren.

Hoop dat je hier voldoende aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker. Bekijk dit maar eens : http://www.youtube.com/watch?v=ynJrU2sVedQ.