Als ik een lamp eruit haal en ik zet de knop van de lamp aan, verbruik ik dan electriciteit ?

Als ik een lamp eruit haal en ik zet de knop van de lamp aan, verbruik ik dan electriciteit ? En verbruik ik dan minder electriciteit als ik er wel een lamp in heb ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
28.2K

Het beste antwoord

De draad naar de lamp, die spanning voert, ligt naast de nuldraad , dat stuk word langer( tot de lamp) dan wanneer je hem uitzet (tot de schakelaar). Dat kleine stukje extra geeft extra capacitief verlies maar dat is bijzonder klein.

Dus theoretisch gezien verbruik je ZEER WEINIG extra stroom, haast onmeetbaar weinig maar het is niet nul, zit er wel vlak bij in de buurt.
Het kan mogelijk zichtbaar zijn door twee witte leds die antiparalel staan tussen de schakelaar en de toevoerdraad te zetten (zonder lamp).
DE "LEKSTROOM"" kan de leds dan soms (vooral bij een lange paralleldraad) zwak doen oplichten!!
Op de elektriciteitsmeter vind je dergelijke lekstromen echter niet terug......

Toegevoegd na 21 minuten:
et je dan de schakelaar uit, dan gaan ook de leds uit.
Antiparallel betekent de plus aan de min en de min aan de plus van de led en het stel aan de ene kant verbinden met de schakelaar en de andere met de draad die naar de lamp gaat. Reeds bij enige microamperes zie je de leds al zachtjes licht geven.

Als je de leds monteert, schakel dan voordien de GROEP UIT waar de lamp op zit.

Alleen als de draden niet parallel lopen werkt de capacitieve stroom niet voldoende, de draad zelf heeft daar waarschijnlijk te weinig oppervlak voor.
Ik raad de minners en geinteresseerden aan dit eens uit te proberen.
Sommigen zullen kijken of ze water zien branden.
Ondanks dat de spanning vrij hoog is (onbelast zowat de klemspanning) is de stroom heel laag. met een led en een antiparallel geschakelde diode (1N4004 of hoger) wil het ook maar dan verspil je de helft van de energie om in licht om te zetten.

Het is aan te raden gevoelige witte leds zoals uit kleine lampjes te gebruiken

Zet de leds NIET in de draad als er wel een lamp in de fitting zit. In het gunstigste geval zeggen ze poef en zijn stuk, in ongunstiger geval knallen ze uit elkaar en kunnen je ogen beschadigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je verbruikt dat stukje electriciteit vanaf het knopje naar de fitting, bijna niks dus. Daarna verbuik je niks meer; je verbruikt dus minder electriciteit dan als die lamp erin zit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je verbruikt helemaal niets.
Alleen als het circuit gesloten is (dmv een lamp) verbruikt men energie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Freekfluweel heeft niet geheel ongelijk, maar zijn redenering getuigd van onbegrip. Er is geen sprake van een stuk elektriciteit naar de fitting of iets dergelijks.
Als je de lamp eruit haalt is er geen gesloten stroomkring. Er loopt dus geen stroom, je "verbruikt" geen elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Castle
11 jaar geleden
Goed gecorrigeerd. een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zo is het. +