Ik heb een adapter die zegt 100 - 240v te zijn en 1,2A verbruikt... Hoeveel watt is dit?

ik wil berekenen hoeveel de adapter per jaar kost

Ik heb de volgende informatie:
Input: 100-240V wissel 1,5A
Output: 19V gelijk 3,42A

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

De output is maximaal 19*3.42 - ongeveer 70 Watt.
Het opgenomen vermogen zal maximaal (als het ding vol belast is) 100 Watt zijn.

Nu zul je zelf moeten schatten hoeveel tijd per jaar het ding volledig belast is.
Klinkt als een laptop-lader, die lang niet altijd 'aan' zal staan, en als hij al aan is, niet volledig belast wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een schatting, neem ik aan, naar de verwachtte efficiëntie van de adapter, die nooit 100% zal zijn, maar eerder 70% of iets dergelijks.
Schakelende voedingen als deze hebben een rendement van doorgaans ruim 90% terwijl hun nullaststroom ZEEL laag is.

In principe slaat de interne zekering pas door als je meer dan 1.2 A uit het net trekt, theoretisch zou dat dus in de buurt van 300Watt liggen.

Aan de andere kant (de secondaire zijde) geeft hij zowat 70 Watt af (dit is het continuevermogen) maar kortstondig kan hij tot zowat 300Watt gaan (primair gezekerd.

Dus de vraag die je eigenlijk zou kunnen stellen , hoeveel verbruikt mijn computer/laptop per jaar en dat is volledig afhankelijk van het soort gebruik EN de mate (in tijd) en dat bepaal je zelf.

De moderne schakelende voedingen en laptops gebruiken weinig stroom, vergeleken met desktops waar niet zelden een 450 Watt voeding in zit.

Een laptop neemt ergens tussen de 10 en de 50 Watt op, dat laatste vooral met games die veel van de grafische kaart/geheugen vergt.

Je vraag is dus niet eenduidig te beantwoorden en ik kan dus alleen kaders aangeven.

Wel zijn moderne laptops, tablets en notebooks VEEL zuiniger met energie dan homecomputers, ze moeten uren kunnen lopen op een paar Li Ion-cellen.
Ik kan je wel gerust stellen, de stroomkosten vallen in het niet tov andere kosten en andere stroomgebruikers.

Bij intensief gebruik kun je op zo'n 100-200 Watt per dag rekenen wat tussen de 2-5 cent per dag ligt.......