Is sodawater brandbaar in de magnetron of is er een andere reden voor de vonken?

Ik heb glazen schaaltjes die ik nog nooit in de magnetron heb gebruikt. Gisteren zette ik zo'n schaaltje met koud geworden sodawater erin, om het in 30 sec. weer op te warmen (1000 watt). Tot mijn schrik begon het enorm te vonken. Komt dat door de soda of kan er metaal in het glas zitten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je oven gaat niet direct stuk door een paar vonken.
Het is vreemd, glas mag niet reageren op de magnetron.
Doe het nog eens een keer, het schaaltje met water, 1 minuut. Als het schaaltje zelf nog koud is aan de buitenkant, dan ligt het niet daaraan. Als het glas wel warm is geworden, dan is het metaalhoudend, wat nogal zeldzaam is, en dan is het niet geschikt voor de magnetron. Loodkristal? :)
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens de bronnen wordt water met soda er in opgelost zelfs aanbevolen om de magnetron goed schoon te krijgen, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Hebben de schaaltjes een decoratie die metaal bevat o.i.d. wat de vonken zou kunnen veroorzaken, of zat er nog wat anders in?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kunnen in sommige glassoorten metaaldeeltjes zitten. Als dat het geval is, b.v. bij decoratieglas, dan moet het erop staan. Stond dit er niet op en je magnetron is stuk, dan kun je dat verhalen bij de winkel waar je het glas gekocht hebt.