kan je spuug onderweg naar de grond bevriezen?

Kan je spuug bevriezen in de tijd tussen het moment dat je spuugt en je spuug de grond raakt? Het lijkt me sterk maar toch ook interessant om te weten, op google vond ik er niks over.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Ja kan als je in een heel koud gebied bijvoorbeeld in een vliegtuig uit het raampje spuugt. Of ze beneden de bevroren rochel kunnen vinden, is een ander verhaal...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor dit antwoord.
Ik ging er gemakshalve vanuit dat het geldt voor iemand die op straat loopt.
Nee dat kan niet.

Spuug doet er ruim onder een seconde over om bij de grond te komen, de warmteoverdracht van water (waar spuug grotendeels uit bestaat) naar koude lucht (zelfs bij -30) gaat lang niet snel genoeg om een klodder spuug in minder dan een seconde helemaal te laten afkoelen van zo'n 30 graden naar 0 graden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het zeker kan als het echt koud is. Er zijn filmpjes op YouTube te vinden waarin mensen bij strenge kou een beker kokend water in de lucht gooien. Dat water bevriest onmiddellijk. Nu heeft spuug natuurlijk een andere dichtheid dan heet water, maar die filmpjes zeggen genoeg lijkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
-1. Fout antwoord. Het water bevriest niet maar verdampt door sublimatie. En dat gebeurt alleen bij kokend water bij zeer lage buitentemperaturen. Je speeksel kookt niet (hoop ik voor je).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als je lauw water in de lucht zou gooien, zou het niet bevriezen? Dan is mijn antwoord inderdaad niet goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zie ik stoom (watedamp, gecondenseerd, mogelijk bevroren) wegzweven en water op de grond vallen (maar dat laatste is erg onduidelijk).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je spuug echt wel bevriest als het minus 100 graden is. Alleen ben je zelf niet meer in staat te spugen :-)