welke lens heeft het grootste convergerende vermogen een bolle lens of een minder bolle lens?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Vensterglas heeft geen bolling, en dus ook geen convergerend vermogen, dus ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
huh maar ik heb over een gewone lens welke lens heeft dan het grootste convergerende vermogen een bolle lens of een minder bolle lens

Het beste antwoord

Hoe boller de lens, des te dichter licht het brandpunt bij de lens zelf. Een bollere lens zal dus een groter convergerend vermogen hebben dan een minder bolle lens.

Van deze eigenschap maken je ogen ook gebruik. Spiertjes achter de iris veranderen de bolling van je ooglens voortdurend om op verschillende afstanden scherp te stellen (accomodatie).

Toegevoegd na 26 seconden:
*licht; moet zijn 'ligt'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel voor u uitgebreide antwoord en moeite snap het nu helemaal

Andere antwoorden (1)

Een kleine knikkervormige lens. Anthonie van Leeuwenhoek maakte daarmee zijn microscoopjes, de glazen bolletjes hadden een diameter van enige millimeters.
Dus een kleine bol heeft een kleinere brandpuntafstand (F)dan een grotere.

Toegevoegd na 4 minuten:
Elke lens die afwijkt van de bolvorm zal bij hetzelfde formaat een geringer aantal dioptrieen hebben en dus minder convergeren

Zo gebruik ik voor het convergeren van laserstralen heel kleine lensjes die een brandpuntafstand van soms maar 2mm hebben , die lens is dan 500 dioptrieën.

Om de lens een bepaalde coating te kunnen geven zijn zulke lenzen geen bolletjes maar hebben een rand om ze te kunnen monteren.