Ja geluid is niks anders dan een luchtgolf. Mist oftewel nevel kan zeker vertragen.

Bronnen zouden er zat moeten zijn. Ik zou moeten googlen net als jij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep, alle objecten tussen jouw positie en de geluid grond vertragen en/of vee vormen het geluid. Mist dempt het..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, er wordt geluid geabsorbeerd, meer naarmate de druppels kleiner zijn en ook de frequentie van maximum absorptie neemt toe bij kleinere druppeltjes.
Of de geluidssnelheid toeneemt, dan wel afneemtis me niet helemaal duidelijk. Ik vermoed dat de geluidssnelheid hoger is in mist dan in droge lucht omdat bij 100% luchtvochtigheid meer watermoleculen in de lucht zitten. Watermoleculen zijn lichter dan stikstof- en zuurstofmoleculen, en dat heeft direct invloed op de geluidssnelheid.
Een tweede effect is de adiabatische compressie van de lucht, waardoor de temperatuur even stijgt en daarmee de geluidssnelheid. Geen idee hoeveel invloed de mistdruppeltjes daarop hebben, het lijkt mij een dempend effect door geforceerde verdamping van de druppeltjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou zeggen van wel maar dat valt erg mee (of tegen).
Als je op de fiets 100 meter door dichte mist heen rijdt, kom je in contact met slechts 8 ml water!
Mist is dusnauwelijks anders van samenstelling als vochtige lucht, in het een is het water in microdruppeltjes aanwezig maar in zeer geringe hoeveelheid , in zeer vochtige lucht is dat in waterdamp.
Mist is dus lucht die oververzadigd is van waterdamp ofwel een wolk die weigert het hogerop te zoeken.
Vliegtuigen vliegen gewoon door wolken heen en passen zich niet aan (vliegen wel op Radar om zicht te houden)
Je mag dus concluderen dat de temperatuur en de luchtdruk een grotere rol spelen dan mist op zich, het heeft een invloed op de geluidsnelheid die zo klein is dat er geen dopplereffecten of zo door optreden.
Omdat mistige lucht vaak kouder (en daarom dichter) is geeft DAT gegeven meer invloed, mist of geen mist.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe vochtiger de lucht hoe sneller het geluid.
Hoe harder het medium waardoor het geluid zich verplaatst, hoe sneller het geluid.
Robert