Waarom is aardolie slecht voor het mileu?

aardolie is toch afkomstig van organische resten? Dat is dan toch niet schadelijk?

Net als lava. Zeer slecht voor alles wat groeit en verwoest ook al het leven. Althans voor kort dan. In no time groeit er weer van alles overheen. (volgens aardse begrippen dan.)
Geldt hetzelfde niet voor aardolie? Stel men loost 50.000 liter aardolie over een bos. Groeit er dan later ook niet gewoon een heel bos "boven op"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Lang niet alles wat natuurlijk is is onschadelijk. Neem bijvoorbeeld een slangenbeet, alcohol, vingerhoedskruid, atropine.
Lava bevat veel belangrijke mineralen en erodeert mettertijd door water zodat de mineralen gebruikt kunnen worden.
Aardolie bevat geen stoffen die een plant kan gebruiken. Het bevat alleen lange koolstofketens, maar planten halen de koolstof juist uit de lucht. Bovendien blijft de aardolie een dichte klodder, juist omdat het vloeibaar is, en erodeert dus niet. Daardoor blijven omringende mineralen onbereikbaar voor planten.
Reddie