Waarom veranderd de kleur in water niet ?

Kleur is afhankelijk van de golflengte en de frequentie maar als ik die in bijvoorbeeld water zie waar de golflengte verandert, hoe kan ik dan toch de zelfde kleur zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
??????

Antwoorden (3)

In water verandert de golflengte van een lichtstraal niet. Slechts de hoek waaronder het licht invalt wordt afgebogen.

Wel is het zo dat, wanneer licht meerdere golflengtes heeft (wit licht), de stralen allemaal iets anders worden afgebogen waardoor het "regenboog effect" ontstaat.

Hopelijk is het nu duidelijk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even voor alle duidelijkheid:
Water verandert niet de golflengte van licht. Wat er gebeurt is dat water verschillende golflengtes in meer of mindere mate absorbeert of weerkaatst, en daarnaast is de refractie index van water ook van belang.
Ik zal deze twee aspecten los uitleggen, zie onder.

Water is bijna kleurloos, maar niet helemaal. Zelfs zuiver water heeft een zeer licht blauw tintje. Dat zie je vooral bij een grote hoeveelheid water, en dat heeft te maken met de eigenschappen van de molecuul van water (H2O), die licht van langere golflengte (rood, oranje, geel) in grotere mate absorbeert dan kortere golflengtes. De kleur dat overblijft (de intrinsieke kleur van water, dus) is turquoise-blauw.
In de praktijk heeft water altijd onzuiverheden die de kleur veranderen, omdat deze onzuiverheden specifieke golflengtes absorberen die anders zijn dan van puur water. Het licht dat je waarneemt, en dus de kleur vormt, "mist" dan een aantal golflengtes, en dat zie je als een verandering in de kleur. Bij voorbeeld zout (natrium chloride) geeft een groente tint.
Het is van belang voor je perceptie over een kleurverandering om rekening te houden met de dikte van de laag water tussen je en het object. Hoe meer water, hoe groter dat effect.

Water heeft een andere refractie index dan lucht. Vandaar het bekende fenomeen dat als je schuin kijkt naar het wateroppervlakte ziet het eruit alsof de bodem "omhoog" komt. Maar dit heeft ook gevolgen voor de kleur die je waarneemt van een object onder water, want elke verschillende golflengte wordt in water anders gerefracteerd: korte golflengtes (blauw en paars) worden in grotere mate gerefracteerd (of gebogen) dan lange golflengtes (rood, oranje en geel). Hierdoor wordt een object dat onder water zit toch met een andere kleurtint waargenomen dan hetzelfde object buiten het water, als je beide van buiten het water bekijkt.

Als je een object onder zuiver water plaatst, maar dan dicht bij de oppervlakte, en je kaarsrecht van boven ernaar kijkt, dan zie je inderdaad bijna geen verandering in de kleur.
Maar naarmate meer water zit tussen je ogen en het object, en zeker als je van buiten het water kijkt, en in een schuine hoek, dan zal je ongetwijfeld de kleur zien veranderen, en als het water heel mooi zuiver is, dan zal het object blauwer eruit zien.
Professionele onderwater fotografen gebruiken speciale lampen met een aangepast lichtspectrum (extra rode en gele tinten) om dit effect te corrigeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha Viridiflavus, natuurlijk heb je gelijk, maar om het begrijpelijk te houden heb ik het effect van de verandering in de golflengte van licht in het water niet genoemd, want zoals je terecht schrijf, is het de energie van het foton wat de kleur bepaalt, en die blijft onveranderd. Overigens, in mijn uitleg (op het laatste zinnetje over onderwaterfotografie na) ga ik ervan uit dat je kijkt naar een object in het water van buiten het water.
En ja, vanwege de tranen en het corpus vitreum (het vocht in je oogbal) kan je ook stellen dat je altijd langs een laag water ziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens.
Het grootste effect in de kleurverandering van een voorwerp onder water komt doordat het licht dat het object weerkaatst en door je ogen waargenomen wordt door een massa van water heen moet, en de selectieve absorptie van bepaalde golflengtes door het water en de onzuiverheden in het water de kleur doen veranderen.
Het effect van een grensvlak kan toch groot invloed hebben als het object geen vlakke kleur heeft, maar heel bont is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is precies wat ik bedoel, inderdaad. Hetzelfde effect van chromatische aberratie in je foto's (kleurschifting) dat je krijgt met goedkopere lenzen kan ook onder water ontstaan, en juist door het ontstaan van de bekende paarse randen (paars licht wordt juist het meest gebogen), lijkt het object nog blauwer, waardoor de échte kleurverandering geaccentueerd wordt.
kleur hangt af van de energie van het foton. Onze kleurwaarneming werkt niet met een tralie en we nemen het licht sowieso onder water waar binnen de lichtgevoelige cellen. Het is wel zo dat weglengteverschillen in water worden uitvergroot. Een diffractiepatroon zou er daardoor anders uitzien (smaller).. Ook zul je voorwerpen in het water met een andere kleur zien, doordat de kans op reflectie wordt bepaald door de brekingsindices, die op hun beurt weer afhangen van de frequentie.