Heeft een elektrisch stromende bol invloed op het zwaartekrachtseffect met een andere bol?

Normaal gesproken oefenen twee bollen een kracht op elkaar uit volgens een bepaalde formule, waarbij de massa een belangrijke factor is.
Maar stel je hebt een bol waarin een totale elektrische stroom doorheen gaat. De massa blijft dus hetzelfde maar kan dit toch effect hebben op het resultaat. Wordt de kracht minder meer of toch hetzelfde?
Omdat de massa dus zo dynamisch wordt dacht ik dat de invloed minder wordt omdat er moeilijker 'grip' op is. Maar dat is natuurlijk wel een huis tuin en keuken uitleg.
Is zo iets dergelijks weleens beproefd?

Toegevoegd na 36 minuten:
Zo heeft bijv een andere dynamische beweging, de centrifugale krachten, ook een invloed op de 'aantrekkende' krachten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik weet niet precies wat je bedoelt met een elektrisch stromende bol. Ik interpreteer de vraag als volgt: Hebben stromen en verdikkingen invloed op het zwaartekrachtveld van een bol.

In het bijgevoegde artikel, wat overigens over smeltende ijskappen e.d. gaat, staat een plaatje met een verdeling van de zwaartekracht op aarde in relatie tot ijsmassa's. Je ziet dat het zwaartekrachtveld van de aarde (op een overdreven schaal) meer op een aardappel lijkt dan op een bol. Voor gasreuzen kun je dat ook bedenken, dat plaatsen met dichte wervelingen sterkere aantrekkingskracht hebben dan op plaatsen ware lage druk heerst. Maar als je bijvoorbeeld de zwaartekracht tussen de maan en de aarde wil berekenen dan kun je zowel voor de aarde als de maan met een ideale bol rekenen in plaats van rekening te houden met de bobbelige structuur van het veld. Dat maakt de berekening aanzienlijk eenvoudiger en de foutmarge is verwaarloosbaar.

Nu in relatie tot electrische stromen over een bol. Elektrische stromen zijn stromen van elektronen. Een atoom bestaat uit enerzijds elektronen en anderzijds protonen en neutronen. Deze laatste zijn ruim 1800 keer zo zwaar als een elektron. Dat betekent dat elektronen praktisch gezien niet bijdragen aan de massa van de bol en dus ook niet aan enigerlei zwaartekracht effecten. Zelfs niet als ze stromen. Wel zullen er elektrische velden gaan ontstaan die hun invloed zullen doen gelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft dus geen noemenswaardige invloed, maar wel éen invloed. Zou het ook nog verschil maken hoe snel de stroom gaat en eventueel de moleculaire samenstelling van de bol?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de invloed onmeetbaar klein is. Praktisch komt dat neer op geen invloed. Dan maakt het dus ook niet uit hoe snel de stroom gaat (alhoewel misschien beter gezegd, hoe langzaam, zie: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/15223-elektricteit-snelheid-van-elektronen/) en als je de moleculaire samenstellig van de bol verandert, dan heb je een andere bol. Wat je daarmee dan wil aantonen weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat er totaal geen invloed is, want de totale massa verandert niet, als er een stroom loopt. Zoals m'n natuurkundeleraar 25 jaar geleden zei, het is net een buis vol met knikkers. Je duwt er hier een in en dan komt er daar een uit. De knikkers zijn na een tijdje wel allemaal vervangen, maar het zijn er nog steeds evenveel.
Zwaartekracht maakt geen enkel onderscheid tussen alle verschillende deeltjes en energievormen. Alle energie die zich in de bol bevindt telt als massa. Omdat zwaartekracht zich niets van de eigenschappen (als lading) van deeltjes aantrekt wordt het tegenwoordig niet meer als een kracht gezien, maar als een hoedanigheid van de ruimte zelf en wordt een tensorruimte gebruikt voor de beschrijving.

Toegevoegd na 7 minuten:
Lees tegenwoordig als volgens de algemene relativiteitstheorie, andere theorieen veronderstellen soms wel uitwisseling van deeltjes, zoals bij een kracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen zwaartekracht, welke inerte invloed niet uit te doven of te versterken valt en bijkomende invloeden zoals (electro) magnetische aantrekking (of afstoting), capacitieve kracht
door ladingverschil tussen bollen (zoals bij statische electriciteit en uitslingering door rotatiekrachten die op de evenaar het sterkst werkt.
Als deze invloeden tesamen voelen we als zwaartekracht maar op aarde weegt een kilogram op de evenaar duidelijk minder dan op de pool.

Het verschil wordt ook een heel klein beetje beinvloed doordat de afstand evenaar aardkern en pool-aardkern verschilt (dus een echt zwaartekrachteffect) maar dat valt in het niet met de middelpuntvliedende kracht bij de evenaar,
DAT maakt het echte verschil.

Toegevoegd na 37 minuten:
Heb je echter twee bollen waarin een elektrische stroom omloopt (zoals in de aarde) en een tweede bol (idem) dan bepaalt de stroomrichting of deze bollen elkaar afstoten (als de stroom in dezelfde richting lopen of aantrekken (bij een tegengestelde stroom in de bollen)

Daarbij speelt met name ijzer ook nog een rol, het ijzer zelf zal in beide bollen de aantrekkingskracht kunnen beinvloeden, omdat ze door de eigen stroom en/of door het magnetisch veld van de andere bol beinvloed kunnen worden.

Zoals je weet kennen electrische en magnetisch krachten aantrekking(bij tegengestelde polen) en afstoting(bij gelijknamige polen), terwijl zwaartekracht (veroorzaakt door de massa van de bollen) alleen maar een aantrekkende kracht kunnen opwekken.

Er zijn dus verschillende krachten die spelen.
Op de aarde zijn we geneigd de som van alle krachten als zaartekracht te betitelen maar bovenstaande relaas bewijst
dat dat onjuist is.

Men heft dat op aarde op door de massa met een balans te bepalen, storende krachten werken dan (ongeveer) even sterk op beide kanten van de balans.

Ik heb de opwaartse kracht die de verplaatste lucht veroorzaakt maar even buiten beschouwing te laten , alhoewel die aanzienlijk is, iedere kubieke meter massa ondervindt ongeveer 1.16KG kracht of wel ongeveer 10 Newton (afhankelijk van plaats en luchtdichtheid) opwaartse kracht.
Bij water is dat dus al 0.116% van de meting, wat best veel is. (1013HPa/20graden Celsius)