Waar komen de belletje zuurstof vandaan in een glas stilstaand water?

Als je een glas een tijdje laat staan kunnen er belletjes lucht in het glas zichtbaar worden. Dat komt dan door de temperatuurstijging. Maar waar komen die vandaan.

Komen die van de lucht die tússen de watermoleculen zitten of komen die door een verbreking van de watermoleculen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is het gewoon lucht of stikstof (in het grondwater kan het dat zuurstof grotendeels is opgebruikt.) Dat water heeft lange tijd bij lage temperaturen gas uitgewisseld en hoe lager de temperatuur, hoe meer gas er in het water kan trekken. Ook de druk in het leidingnet maakt dat er veel meer gas in kan oplossen, bij lekke pompen kan er wel eens een hoop lucht onder druk in het water gezogen worden.

Wanneer je het koude water laat staan of anderszins opwarmt kan er veel minder gas in de oplossing blijven en ontstaan langzaam bubbeltjes. Dat ontstaan van bubbels is een moeizaam proces, vanwege de oppervlaktespanning, het kost veel energie bubbels te maken, zeker als de oppervlakken sterk gekromd zijn.(kleine belletjes). Over het algemeen begint het aan een vuiltjes aan de rand van het glas, waar de bel een beginnetje kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tussen het water zweven heel wat luchtmoleculen, die "streven" naar een toestand met zo laag mogelijke energie. Luchtmoleculen bevinden zich in een lage energietoestand als ze ofwel volledig door watermoleculen omgeven zijn, ofwel volledig door luchtmoleculen. Wanneer ze voor een bepaald percentage door het ene of het andere omgeven zijn, zitten ze in een hoge energietoestand. Deze energie wordt beschreven door de oppervlaktespanning.

Wanneer luchtmoleculen volledig door luchtmoleculen omgeven zijn, zitten ze in een lagere energietoestand dan bij watermoleculen.
Bij een lage oppervlakte spanning ontstaat schuim, dat is het tegenovergestelde. Rond andere moleculen, of aan randen kan het gebeuren dat luchtmoleculen een nog lagere energie aannemen. Daar kunnen de moleculen zich verzamelen en opstapelen totdat er genoeg zijn zodat de totale energie van de luchtbel lager is, dan die zou zijn van de moleculen als ze verspreid zouden zijn in water.

Luchtbellen ontstaan dus omdat ze energetisch gunstig zijn voor de luchtmoleculen in het water.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/4101
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat Erwin het antwoord duidelijker vond dan ik? Maar toch bedankt...weer wat om over na te denken.