Het grootste aandeel in de zwaartekracht heeft de massa van de aarde. Door de omwenteling van de aarde gaat daar iets vanaf. Op de evenaar ben je lichter dan op de polen. Dus als de aarde maar snel genoeg draait kun je eraf vliegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is de zwaartekracht op de polen niet minder doordat je minder veraf ben van de andere kant; de straal van de aarde is daar minder?
Heeft de omwenteling niet te maken met de middelpuntvliedende kracht ipv zwaartekracht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag. Daarnaast heb je meer gewicht op de Polen. Niet alleen door het ontbreken van centrifugale kracht, wat maar een klein aandeel is, mar omdat je dichter bij het centrum van de aarde bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk d5 je bedoelt een maximum aan de rotatie. Dat is ongetwijfeld waar, maar de vraag is of er een verhouding is tussen rotatie en zwaartekracht en ik interpreteer dat als bijvoorbeeld hoe zwaarder een planeet hoe sneller hij draait. En dat is er niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de link die je geeft staat dat iemand van 80 kilo op de polen iets meer weegt, er is daar ook een grotere valversnelling. Dat was n.a.v. een opmerking van elicrates die ik hiermee wilde corrigeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@viri; Ik had nog nooit van Haumea gehoord, maar grappig dat zoiets bestaat. Je hebt gelijk vwb afplatting en centrifugale kracht (die overigens niet bestaat, zie deze link http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/115229-afplatting-van-de-aarde/ :) Overigens bedenk ik net dat planeten misschien wel nooit zo snel kunnen gaan draaien dat ze desintegreren. De impuls krijgen ze mee bij ontstaan en als de impuls dan al te groot is ontstaan ze niet. De meeste planeten hebben manen en die hebben altijd een remmend effect vanwege de getijdekrachten. Dus behalve bij uitzonderlijke situaties zoals (bijna) botsingen met hele grote objecten zal de draaisnelheid van een planeet niet toenemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag ik even vragen aan de echte kenners, of in de natuurkunde de centrifugale krachten standaard wordt meegerekend bij de bepaling van de zwaartekracht of dat deze toch apart wordt toegevoegd?
Ik zie namelijk dat de ene keer deze 'kracht' wel wordt meegerekend tot de zwaartekracht en de andere keer niet. Terwijl toch heel veel planeten/sterren draaien is dat toch wel belangrijk te weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij hangt het er vanaf wat je wilt weten en waarom. Als het belangrijk is dat het heel nauwkeurig is, bijvoorbeeld bij experimenten, dan hou je er rekening mee. Gaat het om bijvoorbeeld sterkte berekeningen bij een brug of iets dan laat je het buiten beschouwing omdat het verhoudingsgewijs geen invloed heeft op hetbresultaat.
Het antwoord is nee. Door de getijdenwerking van de maan neemt de lengte van de dag zelfs toe. Tijdens het devoon, 410 miljoen jaar geleden, duurde een dag 21 uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@bastanovum: maar een ongeveer gelijke hoeveelheid materie verlaat toch ook de aarde, door gassen die ontsnappen. Of is dat iets van pas de laatste tijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@basta; ik denk dat de hoeveelheid materiaal waarmee de aarde groeit op zich verwaarloosbaar is, ettelijke tonnen per jaar speler zelfs op lange termijn nauwelijks een rol gezien het totale gewicht van de aarde. Daarnaast zal de helft van dat materiaal met de draaing mee neerkomen, en dus de aarde versnellen, en de andere helft tegen de draaing in, dus vertragen. Netto resultaat is nul, hoewel ik vermoed dat het praktisch gezien ook om vrijwel onmeetbare effecten gaat.
Er is geen wetmatige relatie tussen die twee. Het had zomaar kunnen zijn dat een dag veel korter of langer was.